victoriajohannesson

Alla inlägg under november 2010

Av Victoria Johannesson - 30 november 2010 21:57

Det blir allt mer roligare och roligare för var dag som går att träna Gil. Hans motivation ligger högt nu kan jag lova, den spanka skritten går bara frammåt och buga går fortfarande sisodär kan jag väl säga men det är ändå så att det är påväg iaf så det går inte bakåt.

Så idag då så började jag i paddocken, tycker själv att det är så skönt att träna nu när det är massor av snö, sen kanske det inte behöver vara 15 minus då ;O haha

Men iaf började som vanligt att trava igång hani båda varven för att han skulle bli lite varm eftersom Cassandra rider nu kan man inte sitta upp på kalla muskler, spända muskler. Så ja som vanligt där alltså, stora volter och små volter, han va riktigt busig idag också, eller riktigt och riktigt det han kan åstakomma som han tycker är busigt, han kastade till med huvet några gånger så spännet till ledrepet klatschade till honom i huvet då vågade han inte göra så mer ^^ hihi

Men iaf sen gjorde jag lite spansk skritt och idag lyfte han riktig högt för att vara så kort i utbildningen, känns väldigt skönt och det verkar som han tycker det är kul :)

Gjorde lite sidepass och så, backade, pilla lite på bakbenet, det kommer ju i sig om några år bli en piaff eller bergsget osv, när han vet att när mna pillar på bakbenet ska det förflyttas i någon riktning. Så det går bra det med han lyfter riktigt fint :P


Sen Cassandras tur att rida, nu när han va varm och så, idag gick det jätte bra att kasta upp henne, vilket kändes väldigt skönt eftersom han bara rusaderunt sist. eller gick runt snarare. haha, överdriver I KNOW !

Så fick hon göra lite sväng övningar trava runt hela paddocken och så, vi gick mer in på samling idag i skritt. Gick väl sådär eftersom han va så himla busig. Till helgen ska hon få ria slalom och i några slalom ska det finnas mat att käka så han tycker svänga är kul, för det är det inte nu tycker han, vill helst gå åt det håll han själv väljer så ja man får fantsin flöda helt enkelt :P Eftersom han tycker om mat då så kan han ju se det som något possitivt och tillslut när det går bättre så plockar man bort det succesivt ! Så det va det träningspasset det, jag grejjar nog med honom imorn också så får han vila torsdag fredag sen träning lördag söndag, osv :P


  

Fjolle bäbis vintern 2009 :P 

Av Victoria Johannesson - 30 november 2010 21:50

Morfar fyller år idag så har för ungefär 50 minuter sen kommit hem från honom, 61 blev han idag tror jag^^ haha han fick iaf en julkalender med trisslotter i. Hoppas det ligger en miljon bakom varje lott, skulle inte sitta fel :)


Jag och Amanda tänkte ju ha som projektarbete att göra om en gammal ladugård till lösdrift till våra hästar, men vi sket i det när vi insåg att backen inte va nog bra för att ha häst på den. Mkt skit och grejjer så man ska inte ta några risker. MEn när jag går förbi där varje morgon så blir jag mer och mer sugen på att faktiskt göra det till en lösdrift. Dom som äger det har städat upp runt om så det är helt fräscht nu sen har dom även bytt hela baksidan på ladugården som va jätte dålig så nu står den ju upp helt felfri. Så ja jag blir allt sugen på detta eftersom det är så hinla mkt problem i stallet nu, och jag tycker inte dom uppfyller kraven till det priset dom tar osv. Så ja kanske kan få mig en liten övertalning hos pappa med en till häst och eget stall. Eller om jag tar med mig Cheries häst ^^ hihihihi :) Jag får räkna på det helt enkelt, exakt vad det är som behöver göras, samt årskostnader, hö, spån, hage osv. Vi får se vad som händer det kanske bättrar sig i stallet jag står i nu vi får se :P


Idag har jag iaf varit i skolan, och jag måste skärpa mig skolarbete ska göras så är det inte internet, ska mna ha bra betyg då får man faktiskt lägga ner sig. Värsta jag vet är att ha saker bakom mig men ändå gör jag så jag får det. Skärpning helt enkelt !

Va sen direkt till stallet efter skolan, tränade Gil i paddocken !

Av Victoria Johannesson - 28 november 2010 21:21

Har kämpat nu en evighet med att få bloggen som jag vill ha den men det GÅR INTE !!!!!!!!!  Så nu får det se ut som lösbajs i en brun potta med en redan använd toppbild, så får vi se när jag får krafter till att göra ngt nytt funderar seriöst och byta till ngt annat ställe där det går att göra designen ngt som man vill ha den själv och inte att det ser ut som lösbajs i en potta med barntext. Så ja blogg.se kanske ? Vi får se om jag har ork till ngt sånt, iaf ni får stå ut med denna fuuula design ett par dagar iaf !


  

Skapligt lika !

Av Victoria Johannesson - 28 november 2010 20:11

Tränade med Gil idag igen, i snöyran ! Fick bli i paddocken idag eftersom snön stog horisontiellt så kunde jag lixom inte va mitt ute på fältet för då hade jag nog inte ens kunna stoge upp tror jag ! haha

Iaf det fick bli lös idag i paddocken, inte löslongering då eftersom han drar iväg ibland så då vill jag inte börja med det när det ändå går så dåligt så då tar vi en sak i taget så tar vi tag i löslongeringen till sommaren igen eller när han själv känner sig motiverad till det. Iaf vi sprang lite framochtillbaka bradvid varandra, mysigt, snön den yrde runt benen. Gil sa det blåser i ansiktet på mig och min lugg är aldeles stelfrusen, hihihih (A)

Gjorde lite sidepass, först stog jag framför för att han inte ska dra frammåt sen så testade jag att stå på sidan och bara hålla sticken framför honom och det gick jätte bra. i båda hållen, sen tränade jag lite spanks skritt går bara bättre och bättre han kan lyfta benet och sen har jag gjort så att han ska gå frammåt så han kanske fattar tillslut, tror jag iaf vi får se hur det blir :)

Det som är så skönt att han äntligen kan skilja på backljudet och side ljudet jag gör med munnen, så idag backade han jätte bra, gjorde lite spin också eller aa bakdelsvändning eller vad jag ska kalla det.

Sen skulle Cassandra rida, vilket gick mindre bra eller själva ridningen gick hur bra som helst men att få upp henne va ju en hel vetenskap idag, igår kudne jag slänga upp henne utan problem men idag vandrade lilla Gil runt som en pingvin. så tillslut tog jag tag i benet på Cassandra så fick hon hänga med bäst hon ville ^^ haa men upp kom hon och sen så gick det hur bra som helst travade lite på volt och så. Måste börja tänka på att bygga upp musklerna bättre i höger sida, Någon som har tips  på övningar ?

Så ja träningen över lag gick jätte bra idag vilket kändes skönt trots att det kom ner huuuuur mkt snö som helst !


Räser Gil förra snön :D när han va liten skrutt och benrangel !  

Av Victoria Johannesson - 28 november 2010 20:04

Det snöar förbannat mkt, driver igen hela vägarna vilket känns sisodär. Körde iaf inne i stan förut och från skutberget och så gick bra inga sladdar eller så. Vilekt känns bra, haha

Imorse kändes det dick mindre bra om jag ska säga det. Jag och Frida bytte dagar så jag tog hennes utsläpp igår så tog hon mitt idag, tänkte åhh va skönt att sova för en gång skull. Men nej får ett sms av Bobo jag får inte ut din häst, Bara att sätta på sig kläder och åka iväg, vilket kändes sådär när jag ville sova (Y)

Kom till stallet och jag kan säga det att shit va svårt det va att få ut honom, han bara kastade sig runt och va helt vild, jag blev så rädd så jag slog honom tills han låg ner, eller inte. Det finns ingen lättare häst att ta ut i hagen om man säger så, tittar ut så nyfiket så när man kommer ur boxen, så jag undrara om bobo stormar boxen så Gil blir så förvånad över att det kommer in en fränling i hans zon, Nej nu blir det snart dax för lite hur funkar Gil samtal i stallet tror jag nog. Man ska ju kunna ta ut hästen när jag stått där i 1 år nu tkr jag nog. Men ja han kom ut iaf och bra gick det så :)


Har varit till Ikea och inhandlat ett sängbord vilket blev bra :D Nu blir det tven och sen sova för imorn är det skola -.- Köpa fiskar står på schemat....

Av Victoria Johannesson - 27 november 2010 08:32

Yes uppe i ottan, nej inte riktigt men tidigt och stackars alla er som va ute igår och är bakis idag, för det är inte jag vilket känns otroligt skönt ! Har varit till stallet och släppt ut hästarna, och jises va kallt det va. Mitt ansikte höll på att frysaihjäl ;O

Men nu är dom ute iaf, Poy och Edla var mer än lätta att ta ut idag, Poy fick panik i dörren och halvt sprang över mig, då tänkte jag nej du så här ska det inte gå till så bad henne komma in igen då fick hon typ panik och bara började backa men jag höll emot och gav efter när hon stog still sen prövade vi igen ja då gick det bra, så bad jag henne stå still i öppningen för det är där hon får panik, hon har typ fastnat med täcket i dörren en gång så därför. Sen ute i hagen, panikkärringarna, vände dom som vanligt för att jag skulle kunna stänga, nej då kom Poy för nära Edla bak så då började hon kicka, samtidigt försökte Poy bita Edla så jag hade en Edla uppe i ansiktet, så herregud paniktanter säger jag bara. :P hahaha


Annars går det bra med Gil det tar inte så himla lång tid att ta ut han på möran nu, stannar inte lika länge när mna ska gå mot hagen osv. Han tycker inte om underlaget så därför. Lite speciell pojk detta :D haha ^^


Annars så ska vi åka och kolla på Rottisar idag som vi kanske ska jha en valp från, men bara kanske ! Sen så ska jag gå till min gamla skola och äta gröt för det är julmarknad där idag, så ska ringa Emma också fråga om hon vill med :)


Poy sommarbetet 2010  

Av Victoria Johannesson - 26 november 2010 18:47

Kom till stallet som sagt va runt halv fyra tiden. Kallllttt som bara den :S BRRRRR!

Mockade och så, vi hade hand om Bäbis idag också så Cassandra fick ansvara för honom, boxen blev så fin så med nytt spån och grejjer i. Gott !

Skulle ju bara hämta Gil eftersom vi skulle träna men så tänkte jag att Bäbis kan få hänga med också för en gångs skull, så han får komma ut från gården lite, har ju frågat Cherie om jag får grejja med han såklart innan !

Så tog Gil i grimskaft och Bäbis i grimma, gick bra tills vi kom upp mot stallet där det va Masssoooor av spöken som fladdrade, så då blev Bäbis rädd där, måtte jag tappa honom nu tänkte jag då men jag stog bara kvar och väntade lungt ut honom, tills vi gick vidare in i stallet.

Borstade av båda pojkarna och så, Cassandra tog Bäbis, så gick jag och hämtade deras repgrimmor, slängde Gils framför honom och gav Cassandra Bäbis grejjer. Han va jätte rädd för den, herregud. Haha men jag fick allt på den, så gjorde jag lite kasst över ryggen och så med repet och då gick det bra.


Så gick vi vidare ut mot järdet, och shiet va han inte är avslappnad ute. Skulle jag träna med honom så skulle det första va som jag skulle gå över är få honom uppmärksammad på vart man rör sig hela tiden, att han måste följa och ha full fokus. Sen fokusera på att bli avlsappnad. Men som sagt va det är inte min häst, och jag har fullt upp med min egen :P


Så grejjade lite efter vägen med Bäbis som backa och vända och så, gick bra. Vi kom till järdet så tog jag över Gil eftersom det egentligen va han jag skulle träna så fick Cassandra grejja med Bäbis lite, och det gick bra tror jag. Skickade ut Gil på volten i båda varven, trava fick han göra några varv. Svårt va det sa han det va så himla knockligt. haha det fula är att i hagen springer han som en dåre, men när mna tränar då går det inte ens trava när det är lite knockligt, menmen fick honom iaf att trava några varv vilket va det jag ville. Sen gjorde jag lite pilla på benet övningar har börjat med att han nu ska höja benet lite och få fram det mer. Går super bra, Pill påbakbenet sitter också nu. Gjorde lite backa osv, det vanliga helt enkelt. Vilket gick jätte bra idag.

Bugning sen i boxen, han kommern skapligt långt ner nu, bara det att han inte riktigt vågar släppa efter och gå ner, så imorn ska vi testa att Cassandra trycker lite på bogen medans jag hjälper honom ner med benet, då borde det ju bli så att han reagerar på trycket och drar sig bakåt, vilket jag vill :P Så ja vi får se hur det går helt enkelt :P


Finfina pojkarna i profil :D  

Av Victoria Johannesson - 26 november 2010 18:40

Har gjort halkbanan idag, kändes riktigt bra emot slutet när jag fattade vinken hur man skulle manövrera bilen ^^

I början så gick det ju åt pipsvängen haha, fick snurr och jag fattade inte hur jag skulle göra, hah men tillslut så gick det skit bra. Men så man inte förstår att man faktiskt glider så lånt man gör när man bromsar på blankis, haha. Från det jag tvärnitade till jag stog still utan Abs i 50 km gled jag 120 meter. Så långt, barnet som kom ut ur buskarna där skulle varit död vid det här laget i verkligheten, haha så ja man fattar inte riktigt att man glider långt ! för det va inte kortare med abs faktiskt, bara det att bilen gled helt rakt. Men det va skoj så gör det så snart ni kan ni som håller på och ta körkort (Y)


När vi va färdiga åkte vi mot Karstad igen, pojkarna fick va ihopknökade där bak medans jag satt rymligt fram :D haha

Iaf så betalade jag sen så satte jag mig och väntade på bussen som skulle ta mig till Mammas jobb va ju VRÖÖLHUNGRIG så ja kilade in på Mcdonald´s tog sen med mig det och knallade över till macken, det va himelskt att äta kan jag lova, längesen var det jag va så hungrig faktiskt :)


Sen så åkte jag bussen hem, gick sen lilla biten hem. Tog på mig massooor av kläder så bar det av mot Gil på mopeden :P

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards