victoriajohannesson

Alla inlägg under juli 2010

Av Victoria Johannesson - 28 juli 2010 21:44

Aa uppdateringen de senaste dagarna har ju vart sämst, men har ingen lust att sätta mej här när jag är som segast på kvällen och känner att jag inte orkar med en dator som är drygare än drygast, det krävs faktiskt ganska mkt av att jag ska orka det...

Igår tränade vi iaf med Gil, drog ett däck på marken och det va hur läskigt som helst men han gick iaf fram till det hela tiden så det va inte så farligt så att han total sket i det ^^ och det är ju possitivt iaf :)

Sedan har jag och Malou haft hand om svinhuset nu i två dagar, har gått hur bra som helst (Y) Otroligt hur mkt dom litar på oss ändå som vågar släppa iväg oss och ta hand om 5000 grisar lixom :) Rätt skönt att veta att dom faktiskt gör det :)

Imorn ska vi även skicka iväg grisar på slakt, första gången jag ska göra det men det ska vi väll fixa också, bara inte det blir fel grisar så är det nog lugnt ! Lite svårt att få ut just en enda gris ur en box, när dom är typ 10 st och en enda ska ut och alla väger 120 kilo, haha dom springer om dom vill kan jag bara säga, mer har man inget att säga emot.. ÄR ju inte direkt så peppad på att skicka iväg grisar :) hahah men det fixar sig nog (Y)


Idag har vi vart till bergvik och köpt presenter till Cassandra för hon fyller faktiskt år imorn ! Blev en hel del, sen va vi iväg och handlade sen åkte vi direkt till Gil, bara myste och sprayade honom och borstade igenom honom :)


Förresten igår spolade jag även hans vintertäcke ^^ haha det va grymt lortigt ! Sen när jag kom till insidan så va det som en heltäckningsmatta av hår så det blev att skubba med piggborste för att få bort någorlunda, men det gick det med, redan torrt är det också så det är skönt (Y)

På lördag åker vi till Ullared, jag ska storhandla hässaker så alla vet ^^ Man får passa på när allt är billigt :) höhö !

Får se vad det blir för ngt :)

Nu blir det tven sen blir det att läsa för jag har faktiskt köpt 3 böcker idag ^^

GODNATT <3

Av Victoria Johannesson - 24 juli 2010 20:02

Känns som sommaren bara sjunker ihop och sipprar bort för var dag som går, det blir både mörkare och kallare för var dag :S Inte kul det är ju endast Juli, vanligtvis har det vart varmt ända in i augusti :O

Känns som Sverige går mot kallare tider med kortare sommrar, känns inte som det är värt att stanna här längre ?

Tänk dom som bara kan åka bort och bara njuta av livet i några veckor, så skulle jag också vilja ha, bara packa ner min häst i en resväska och dra ! Bort från kalla tider, sen komma tillbaka till Sverige i några veckor typ i juni nästa år sen adjöss igen, så tror jag att jag kommer köra på. Letar upp en resa nu på momangen !

Haha nej då, så lätt är det ju faktiskt inte ! Men det skulle va jävligt gött om allt bara va enklare eller att solen kanske ville rikta lite mer ljus på Sverige och komma en aning närmare !


Idag har jag iaf vaknat vid elva, gött som bara busen va det, att bara få vila kroppen, sen gick jag upp åt fruksot med min syster, kollade tve fram till två typ x) hahah,

Sen bestämde jag att vi skulle äta blåbärspannkakor så det va ju bara att klä på sig och dra till skogen :D Gick dit med min syster och sassa hunden :D

Sassa fick springa lös där i skogen och jises hon fick spel på en pinne så hon hoppade runt som bara den :) så söt va hon <3 Skönt att hon kan slappna av lite nu när Bamse är borta över helgen, det va hon värd (Y)

Sen började syster steka pannkakor så åkte jag till konsum och köpte glass och cola..

Pannkakorna va hur goa som helst..

Sen åkte vi till Gil, Cassandra fick träna med han idag så skulle jag träna henne så att säga,dels för att hon ska få självförtroende till att göra det även när jag kollar på och att hon ska komma närmare Gil, Gick hur bra som helst :)

Dom gjorde några övningar, jag ställde upp fyra hinderstöd två bredvid varandra sedan två mitt emot, så la jag bommar rakt ut så det blev som en "gång" tunnel elelr vad man ska säga ^^ Detta är en liten del utav transportträningen, eftersom här är utrymmet centrerat men det är öppet så att hästen inte känner sig instängd men samtidigt är det ett smalt utrymme på cirka 1 meter :P Gil va lite spänd första gången han fick gå raka vägen igenom, men sen slappnade han av och Cassandra backade honom och dola :) Gick riktigt bra :) Sedan la jag fram socker bitar och även ett plank uppe på där, Gil fick gå över några gånger, sedan travade han glatt över, sedan testade jag att visa galopp med benen och han tog den direkt frammför hindret :) hur bra som helst. så nu kanske han kan lära sig det på det viset så kanske han klarar av det på lina också inte bara löst (Y) Kändes hur bra som helst (Y)


Nu blir det att tända pannan sen kolla tve (Y)


  

Av Victoria Johannesson - 23 juli 2010 20:21

Ja som sagt va rubriker är så tråkiga man sitter alltid och funderar på vad som får er att bli intresserade av inlägget, så himla svårt !


Idag är det äntligen fredag då, den mest efterlängtade dagen då man jobbar. Precis efter lunch ja då vet man att om några timmar slutar jag för dagen och får vara hemma i två dagar så himla underbar känsla !

Sen så är både mamma och pappa borta i sunne på opel träff så det blir att vara hemma själv i helgen (Y) Bamse tog dom med sig så det blir inga värre promenader inte eftersom inte Sassa orkar så långt ^^ SKÖNT !


Va till Gil förrut precis efter jag slutade, Kom till stallet så mötte jag Frida och även Cherie, som det va ett väldans tag sen man såg.. hämtade kakor och borstarna och knallade ner till hagen !

Efter mig kom Cherie också, Jag borstade av Gil en snabbis både man och svans och efter att Cherie gått stog jag och myste med både Gil och Bäbis..

Stackars dom hästar som går ensamma i hagar, och får aldrig det "umgänge" dom verkligen behöver, som att klia på en annan häst Osv. OCh dom som enbart klappar hästen lite smått på halsen, som aldrig kliar den så den verkligen får känna att den har ngn att te sig till, stackars dom säger jag bara !

Hur mkt vi människor tar bort beteenden hos djur, det finns nog inte mpnga djur som inte har blivit tillfånga av människan och verkligen isatt i en bur och cencerad till att inte kunna göra sitt naturliga, skulle min häst inte kunna ha någon att gå med där jag står skulle jag garanterat köpe en till häst bara för att han skulle få ha umgänge !

Jag menar vi människor gör så att djuren utför steriotyper bara för att dom inte får utföra sina naturliga beteenden, Det är vi som fått dom till sånna... Människan är Grym !


Herregud va jag kan göra röriga inlägg ibland, helt plötsligt bara springer fingrarna över tangenterna :S så kan jag inte sluta men det hela slutar i en enda röra som ni får stå ut med iaf :) HAHA (a)

Iaf idag har jag fått min halva lön och det känns bra, så nu till helgen blir det nog Ullared och shoppa loss hästsaker inför vintern, som reflexer täcken m.m :D Och en jävla massa borstar ! HAHA Jag är helt såld på borstar ^^

Nu blir det tvemys Fredag så får ni ha en bra kväll :)


Bilden hör ju då inte alls till texten, men tyckte den passade till mysfredag eftersom han ser så relax ut ^^ Jag som fotat på kolmården :) Snygga tiger ^^  

Av Victoria Johannesson - 20 juli 2010 21:57

  


  

Stor skillnad :) min söta bebis :D

Av Victoria Johannesson - 20 juli 2010 21:35

Japp har tränat med Gil idag, och jag kan enbart säga att han va helt AMASING !

Så go och just hans vilja idag han ville verkligen, gjorde vad som helst i princip, synd att jag inte filmade för denna träningen va nog den bästa på länge :D

Har iaf börjat med sänka och höja formen, Jo detta görs på backen med endast repgrimma ledrep och ett spö som Hjälpmedel för förtydligande..


Sänkning av formen: Jag testade endast detta i trav då han arbetar bäst i den gångart, jag kryper ihop lite mer, har han på skapligt stor volt, runt 10-15 meters volt. Sedan höjer jag och sänker handen jämsides med han steg så spöt ligger lodrätt med hans ben, som en "skänkel" bara att den är cirka 7 meter ifrån han, alltså jag håller i spöt lodrätt i handen, jag för det upp och nedåt med hans innersta framben i steget, Hans trav är ganska avslpnnat men ändå ett påskjut så han är inte "slö"


Höjning av formen: Även detta testade jag i trav, men då med kortare och högre stegläng men ändå "kvickare" här fick han gå på en mindre volt och jag "höjde" mig så han följer mitt kroppsspråk, här häjde han sig, men iblan krullar han bara till det och slappnar inte riktigt av, men det kommer det med.. :D

Riktigt nöjd iaf med detta speciellt sänknigen,


Jag kan även släppa ledrepet ner i marken gå runt han några varv för att sedan gå fram till huvet och berömma, alltså är här meningen att han ska stå kvar på samma plats, han vill väldigt gärna följa mig med huvet men detta ska tas bort så småningom så ska han enbart följa mig med öronen :D

Så duktig har han blivit min lille ponnie :D

Haha dock har vi galoppen kvar men den får vänta tills han är helt avslappnad i traven, han tar iaf galopp fattningen när han löslongeras :D Han är iaf inte riktigt redo för det, här väntas det tills han är bekväm med det vi gör :D Inte sress jag har ju all tid i världen :) Jag ska ju ha han tills han dör så och det hoppas vi blir runt 20+ :)


Gjorde även hagen större idag och jises va han och Bäbis galopperade :O haha roligt tyckte dom det va, hoppas bara att dom kommer på den vanliga visslningen iaf, så inte hagen blir mer spännande än vad jag är :D Skälvklart möter jag ju upp dom halvvägs men ändå :D halva vägen är iaf inte hela !


Första betesutsläppet "  

Av Victoria Johannesson - 20 juli 2010 21:24

Aa ida ghar jag och en till tjej haft svinhuset i våra händer, haha men Mathias va också där bara att han höll till borta i slakten så han va inte så tillgänglig hela tiden, iaf då började vi i gröna bb där det precia har grisat, så va det ju några döa smågrisar som jag senare skulle ta ut och när jag gjorde det så kollade jag över alla boxar så allt såg lungt ut, så att det inte fanns någon mer död gris, så såg jag att det va mat kvar i några foderhoar som jag skulle ösa ur så det inte skulle bli översvämning när det utfodrade nästa mål, iaf så gick jag till halmförrådet hämtade skottkärran och gick in i bb igen, detta tog nog inte ens 1 minut att göra så kommer jag lite längre in i stallet så är det en sugga som är helt konstig, hon låg med benet rakt ut, jag tänkte men gud va häder här, och alla hennes smågrisar låg och diade så gick jag dit och klappa till henne för att se ifall hon reagerade, men nej herregud tänkte jag, hon är stendöd  :O ! Det fula är att hon levde precis när jag gick ut från bb det som tog inte ens 1 minut att göra.. WIERD, men antagligen brast hennes hjärta !

Sen ahde vi en till sugga som häromdagen bara fick döda smågrisar så nu har hon vart jätte dåligt hon har inte ens kunnat rest sig upp själv utan vi fick bära upp henne så hon kunde dricka vatten, Iaf så bestämde Mathias sig för att skjuta henne senare, Herregud 2 suggor på en dag, eller aa inte ens en dag utan bara några timmar :O Helt sjukt detta händer inte ofta !

Men resten utav dagen har flytit på bra och vi har hunnit med allt och tillochmed lite till :)


Distriktsveterinären va också där och inspekterade gården, hon tyckte det såg bra ut och så bara att dom har för många behandlingar så man ska dra ner på ledproblem och diarré, se och avvakta då vad det som gällde !


Måste bara säga det att, man ska lämna in en miljörapport när man har gård, och gör man inte det, det avsatta datumet får man 25 000 i böter :O HELT GALET ! SJUKT GALET, 25 tusen lixom ?

Gård står iaf inte högst upp på min lista, eller aa jag ska ju ha hästgård då men det tror jag nog inte man behöver några väldiga siffror och komplikationer till ... :D haha

Av Victoria Johannesson - 19 juli 2010 22:22

Tänkte ju som sagt va jämföra Dressyr och Western med varandra inte just grenarna i sig utan hur hästen bäst jobbar igenom sig och vad den såklart tycker är bekvämast.

Detta jag kommer prata om är mina egna åsikter och alltså inte taget av ngn annan dock är bilderna lånade.

Jag kommer enbart jämföre de som tävlar i de högre klasserna inte grenarna i sig. Eftersom alla som rider dressyr inte alls rider på samma sätt som dom som gör det i grand prix och sådana högre klasser !


Då är ju frågan då vad tycker hästen är bekvämast och vad är det som "gynnar" den bäst, då menat muskulatur, skelett, leder arbetsfömåga, vilja ja allt som egentligen påverkas så fort vi sätter oss på hästen !


Så vi vet alla att i båda grenarna används skapligt skarpa bett i western använd oftast stångbett eller vanligt tränbett(mildaste bettet, inte skarpt), men det som skiljer sig från dressyren är att denna gren använder du inte ens bettet eftersom du rider på långa tyglar, men hästen bär sig fortfarande lika och arbetar korrekt med bakbenen..

Medans i dressyren har du ett kandarbett i någon form+ett vanligt tränsbett allstå två bett i munnen.. Detta har jag inte förstått ? Är det för att människorna inte kan arbeta hästarna korrekt utan behöver hjälp med bett för att tvinga ner hästen eller är det för att dom är för starka eller ? För i dressyren sitter man verkligen med super korta tyglar, hästen gapar ju tillochmed så det kan ju folk faktiskt inte förneka !


Så har vi dom som kör på naturligt, Honza Blaha blandannat ! vilken duktig man ! han rider hästen exakt likadant som dom gör i de högre klasserna i dressyr bara att han rider utan saker helt naturligt ! Då är ju frågan även där, beundrar dressyrfolket detta eller tkr dom det bara är nonsens att man ska rida hästen så ?

Det finns många saker som rör alla dessa tre men återigen vad tkr hästen är bekvämast och deras kropp frammförallt, vilka håller längst, hur ser leder, skelett, muskeler ut på insidan av kroppen ? Detta är stora frågor som oftas inte många ställer sig vad jag vet, för alla är inpräntade i hjärnan att så här gör vi inget annat, därför det är så intressant att skriva detta för att få folk att få en tankeställare !


sen har jag fått en erfarenhet av från det jag va i Sthlm, där stog det en dressyrryttare med hennes två halvblod som hon tävlat i grand prix och OS, första veckan kollade hon inte ens på oss jag menar ett Hej är det för mkt begärt? Det är ju inte så att orden tar slut om du kastar det till en praktikant?

Och häromdagen när jag va på Westerntävling, folk bara kommer ju fram till en och pratar, snacka om skillnad. En del tror verkligen att dom är så mkt finare och bättre än alla andra, men jag ska säga det att alla har brister även de som rider Grand Prix,

Man frågar litar hästen till 100 på dig, såklart den gör det, den avgudar mig" den gör allt för mig, men ta av tränset då får vi se, kan du rida samma som du gjorde med träns?  kan du göra dina piaffer och passager utan träns, nej ! för dom använder bettet till hjälpmedel..


Nu när vi ändå är inne på bett så måste jag säga det att när jag satt och tölade med en på ridskolan så frågade hon lite om min häst och så, hon äger själv en häst som hon rider dressyr på, och så sa hon typ så du har vant han vid sadel och träns nu då, då sa jag bara rätt ut, nej jag ska inte ha bett..

Hon kollade ju på mig som jag va dum i huvet ? " vadå ska du inte ha bett? hur ska du då få stopp på hästen när den springer?" sa hon då, jag bara men ÅHHHHH ! Bett är inte ett hjälpmedel som man ska använda det är bara där för att göra munnen lösgjord inget annat, jävla undan fylkter hela tiden med hästar tkr jag ! Jobba ordentligt ifall ni ska ha häst, kan man inte stanna en häst utan att dra i munnen då är det illa !


nu kommer det iaf jämförelsebilder !


Western: Hästen går på hel långa tyglar, har baken bra under sig, men åndå rids på ett stångbett, men då bilden visar att han rider på långa tyglar och kan bära sig korrekt så använd inte bettet !  

  

Dressyr: Hästen går i en betydligt högre form än bilden över, den arbetar under sig med baken en aning för långt under, sedan har han två bett i munnen, en kandarstång och ett tränsbett, mannen rider med sträckta tyglar, och det innebär att det blir en påverkan i ansiktet och även munnen.


  

Här arbetar hästen i en högre form, baken en aning lite efter men den arbetar med bakbenen, vi kan även här notera att det inte finns någon ridutrustning utan enbart två spön som hjälpmedel, när hästen ska utföra vissa saker som, ändring av nacken, ställning osv.


Så vad är då bäst för hästen ? Tänk själva nu, fråga inte eran ridlärare eller dyl. utan ta era egna åsikter hur tänker ni över sånna här saker ?

Stora frågor som rör många ! Läs och fundera, kommentera gärna era funderingar och frågor !

Tack för att ni tog er tid !

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards