victoriajohannesson

Alla inlägg den 17 december 2010

Av Victoria Johannesson - 17 december 2010 18:16

Yes väl i stallet då så gjorde jag ju såklart iordning allt till honom, och idag var det förvånansvärt "fint" i boxen inte bajs precis överallt och hö..

Iaf tänkte jag ju att jag skulle träna lite med sadeln idag för det har vi inte gjort på väldigt länge, det blir som att jag bara nej jag orkar inte ta tag i något nytt utan gör det vi brukar men nu blir det skärpning på det ska jag ha en häst som ska gå som jag vill så måste jag ju träna...


eftesom det aldrig har gått att sätta på honom sadeln inne i stallgången utan att han hoppar iväg, så tänkte jag hur skutsningen ska jag göra nu då, för jag hatar verkligen när hästar sitter fast och man "tvingar" på dom saker, som jag ju skulle göra idag med sadeln. men eftersom jag va helst själv i stallet så va jag illa tvungen att ha honom fast... Började iaf framme vid huvet han fick snosa lite på den, jag gav hö samtidigt så han såg det som en "lätt" sak att ha med att göra.. ställde mig sedan på sidan av honom och väntade på att han skulle flytta fokuset bakåt så han inte blir såhär lägger hon upp den nu så skjuter jag iväg. Så gjorde han det jag berömmde än en gång med hö, sen så började han gå lite fram och tillbaka, väntade tills han stod still, la den försiktigt emot honom, då blev han lite skeptiskt mot denna sak så då gick han runt lite, väntade än en gång tills han skulle stå still, berömmde när han gjorde det. Sen så gick han emot mig i sidan så då bara sköv jag upp sadeln, så var den saken ur världen inte farligt alls :D


Sen till sadelgjorden då vilket han totalt HATAR ! jag fick iaf tillslut i ett spänne och där nöjde jag mig, gick sedan lungt och försiktigt ut till paddocken. gjorde lite vanliga övningar, sen skulle jag testa att spänna den andra haken vilket jag inte fick under hela träningen. haha så då istället för att jag skulle tvinga mig till sidan och spänna fast den så övade jag på att han ska acceptera mig på bägge sider med sadel på, inte det lättaste kan jag säga. men efter ett tag släppte det tillslut så fick jag vistas runt om honom, fick tillochmed ta lite i sadeln men det va lite läskigt när det låt ifrån den.

Sen när jag tyckte det räckte skulle jag ta av den, åhh det va heller inte det lättaste, fick ju som sagt va vistas på sidan men när jag väl skulle ta av haken så måste man ju spänna lite ectra för att få loss den och det va inte kul när det drog åt i magen !! Så då gick han runt mig några varv sen så stannade han, jag såklart berömmde som bara den för att han stog still. Sen kommer vi till det som inte va kul alls! fick ju sen gå över på andra sidan för att lägga upp sadelgjorden på sadeln, och här började det springas runt mig och jag såg frmför mig hur sadeln skulle glida längre och längre bak på rumpan han skulle bli livrädd och halvt dö. haha men riktigt så illa blev det ju som tur va inte. Tillslut stannade han så kunde jag lungt lägga upp den gå runt på andra sidan och dra ner den :D


Sen fick jag honom faktiskt till att galoppera i rep för andra gången :DDD Tre fattnignar tillochmed (Y) Så happy på dagen och mitt tålamod gick att bärgas ! vilket känns så skönt har verkligen lärt mig att det blir inte bättre av att bli förbannad speciellt inte på Gil som är så känslig, han blir helt förkrossad när man säger till han ordentligt så ja slut med det ! Lyckat träning iaf och han va så mysegosis :D


Sen stegrade han sig faktiskt några gånger eller småhoppade på stället, nu kanske allt kommer tillslut galopp, stegra :D hoppas hoppas han fortsätter frammåt med det :)  

Av Victoria Johannesson - 17 december 2010 18:02

idag har vi haft projektdag hela dagen, skulle ha vart till skolan och pratat med Rektorn men Amanda kunde inte komma så då stannade jag också hemma. Hade egentligen behövt åkt dit och gjort klart ett arbete men det får vänta till måndag få väl sitta kvar efter skolan eftersom vi är på mariebersskogen då...


Jag va iaf grymt trött i morse det känns efter en så hård vecka med en masssssa pluggande. Har inte haft ett enda prov under hela höstterminen men så kommer alla på en och samma vecka i flera ämnen med inlämningar, läxförhör och prov. Har haft samhällsprov, djursjukvårdsprov, småföretagande prov, läxförhör i smådjur 2 gånger, typ 4 inlämningar. På typ 2 veckor.... Inte nådigt detta alltså det tog knäcken på mig och imorse va jag som död ! sov lite halvt som halvt imorse, mamma åt frukost vid nio men jag orkade verkligen knappt lyfta benen. haha så trött var jag men sen vid tio hade jag inte lust att ligga kvar så då klev jag upp och gick raka vägen till soffan, åt frukost sen vid tolv gick jag faktiskt därifrån ^^ la iordning mat till eftermiddagen sen åkte jag mopeden till Gil, va där till typ klockan 3 ^^ hahah (Y) åkte sen hem på min moped i det FARLIGA vädret ! halkigt som tusan ju trodde jag skulle ramla i varje kurva och varje liten "grop" i vägen ^^ Men så kom jag hem sätta mig här typ kollade skolkatalogen och damsög, plockade även ur diskmaskinen. Ska verkligen röta framför tven hela hela hela kvällen fram till typ 3 på natten , haha får se om jag orkar det... imorn får det nog bli lite juliga bilder på Gil som vi kan skicka iväg till de förra ägarna :D


  

Tänka sig att den här kommer sitta på min arm snart (Y) Om jag har råd det vill säga ^^

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards