victoriajohannesson

Direktlänk till inlägg 10 mars 2011

tänkte skriva lite om hjälptyglar, inspänningstyglar osv..

Av Victoria Johannesson - 10 mars 2011 19:10

Hjälptyglar och inspänningstyglar tycker jag själv inte ska användas då jag tror att det inte blir en trovärdigt hjälpmedel och att jag anser att det är en undanflykt för en sak man borde träna på istället för att spänna in huvudet på hästen och tro att den jobbar "rätt" .

För bara för att hästen böjer på nacken innebär inte det att bakkärran kommer att arbeta korrekt och få ett bra påskjut.. För enligt mig så kommer "formen" eftergiften av sig själv om man bara ger det tid. Ser jag själv på min egen han bär sig jätte bra själv och inte har jag varit och spännt in huvudet på honom. Enda hjäpmedlet jag använt är en gummisnodd för att "tänja" ut sidorna på honom inte för att han ska böja på nacken.. Och det är den enda hjälptygleln jag tycker är "godkänd" att använda då den är elasiskt och få använder den för att spänna in huvudet helt och hållet bara använder den för att få hästen att tänka nedåt.. Sen finns det ju dom som inte använder den så värst snällt heller. Det som en hjälptygel/inspänningstygel gör också är att det finns aldrig någon stund för eftergift. Den sitter alltid och ger tryck hästen får inte en chans att inse att den gör rätt! För vi ryttare lever på eftergift för att få hästen att förstå, det blir som en belöning för dem, så hur kommer det sig att vi använder hjälptyglar/ inspänningstyglar då?? Enligt mig, undanflykt för vi sätter ju på det för att få något att sluta, som att folk använder starkare bett när hästen är för stark. För hade man bara tagit itu med problemet när det uppkom så skulle det ju inte vara så problematiskt för de som behöver det. För frågan är man ska ställa sig är varför gör hästen som den gör? Varför använder man martingal tillexempel? Jo det är för att hästen rycker upp huvudet så man nästan blir nockad. är det då inte värt att ta reda på vad som orsakar problemet? Kanske är det du själv som är för hård i handen hela tiden så hästen vill ta till sig tygeln för att få lite eftergift. Som sagt vi lever på eftergift när det gäller hästar så ska man förstöra det bara för att man inte orkar/kan/vill inte ta itu med problemet. Ser ofta att stressade hästar är väldigt sjärnkikare när det gäller vid hoppning tex eller vid uteritter. Ska man då inte se till att hästen kan lugna ner sig då och att vi kan "ta kommandot" utan att behöva trycka ner huvudet på dom och orsaka obehag, när hästen vill leva ensast med behag..


Den värsta inspänningstygeln jag vet är Gramantyglar. Från sadelgjorden upp genom bettet och som en tygel i handen på dig. Om inte det är att trycka ner huvudet så vet jag inte vad det är. Och det värsta jag också vet att folk faktiskt hoppar med detta. Finns ingen chans att hästen kan länga ut ryggen och göra en korrekt båge i hoppet.


Så kan man inte fundera ut hur man kan lösa det på ett bättre sätt istället för att sätta på hästen massa utrustning som bara orsakar problem hos hästen men sätter stopp för ett problem som du som ryttare ser det. För det det gör är ju att ta bort problemet för stunden det tar inte bort det för evigt. Så hitta ett sätt som du och din häst kan lösa saker och ting på, för kan man inte vara fantasi full när det gäller sin egen häst och måste ha hjälp till alla problem som uppstår så ska man nog fundera på varför man skaffar hästen. Är det endast för att få den där fina prisrosetten och bli bäst i världen. Istället för att ha en trovärdig relation till sin häst och se till att både du och hästen har behag i allt ni gör. Så tänk över vad är det som gör att du skaffar häst ? Är det martingalen eller gramantyglen som du kan förlita dig på och kanske uppnå halvt så bra jobb än om man tog tag i problemet och såg till att både du och hästen hade det bra när det gäller jobb !!


  

Gummisnodd. man kan ha den fastspänd i sadelgjorden också.

  

Martingal

  

Gramantyglar, inte trevligt !

  

som sagt ibland kan det bli för överdrivet, och vad är det dom söker i detta fall, första pris och 1:a på prispallen ?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria Johannesson - 20 mars 2012 23:38


nu är nya bilder pågång :)   Erika var nämligen med och fota när jag red i paddocken idag :) Hade den akademiska sadeln, och för de som inte vet så köpte jag ett stångbett på hööks för några veckor sedan, ett western i svart. ett rakt med hög t...

Av Victoria Johannesson - 18 mars 2012 11:33

Ska bege mig iväg till stallet nu, ska harva paddocken för första gången i år och det är bara Mars ! kan ni fatta vilket underbart väder vi har :) Åh blir ju aldeles lycklig ju !   Igår tog jag bort massor med gammalt hö utanför stallet, städade ...

Av Victoria Johannesson - 17 mars 2012 15:27

Ska snart åka iväg till stallet tänkte jag och "vårstäda" lite grann, tänkte ta bort massa gammalt hö och sen ska jag se om jag inte kan harva paddocken, hoppas den har torkat upp ordentligt ! Men innan ska jag dammsuga hela huset, lortiga hundar ! ...

Av Victoria Johannesson - 14 mars 2012 22:54

Ny omröstning ---->

Av Victoria Johannesson - 14 mars 2012 22:28

Som sagt i söndags var vi ute på långrunda med Gil, så fick han vila måndag med lite massage time :) Så igår tänkte jag att han skulle få hoppa för första gången på väldigt länge, tänkte mig ett litet kryss på volt när jag longerade honom, Minst sagt...

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards