victoriajohannesson

Direktlänk till inlägg 16 mars 2011

"Jag måste banka fram min häst på banan för den är så seg!"

Av Victoria Johannesson - 16 mars 2011 19:30

Jag vill köpa mig en häst med lite go i sig så jag inte behöver banka den frammåt på banan och kämpa halvt ihjäl mig bara för att få den frammåt. Jag vill ha en häst med naturlig framåtdrivning !


Vad är det här vill jag då påpeka? varför har vi i dagsläget hästar som är tröga?

då vill jag säga att det finns ingen häst som är trög. den har bara blivit fel motiverad och känner ingen lust till det arbete du erbjuder den. och hur den tänker med hjärnan kopplas också in i detta då endel hästar ser ingen mening med att göra det vi erbjuder den och ska träna på ex. det finns dom som springer för livet och du tänker yes jag har en häst som har riktig framåtbjudning. Men är det verkligen det det är?


I vilt tillstånd så skulle den häst som var "trög" som vi människor kallar det, dom hästar som man måste "kicka" i sidan för att få framåt. använda piska för att nästan hota den att röra på sig. den sortens hästar existerar inte i vilt tillstånd vill jag då säga. för om det nu skulle finnas sådana tröga hästar, vad skulle det då resultera i som skulle hända med den? jo den skulle förmodligen bli uppäten eftersom den inte hänger med de andra. Och de hästar som är tvärtemot i våra händer de som rusar iväg och "sticker" utan att ens bry sig om att du drar hejdlöst i bettet, det kvittar även vilket bett du har så bara drar hästen. hur skulle det komma sig om det fanns en sådan häst i vilt tillstånd i en flock. den skulle inte kunna leva med alla andra. eftersom den måste infinna sig i sin plats i flocken och kan därför inte bara rusa undan och tro att alla dom andra hänger på.


Så hur kommer det sig att vi har tröga vs starka/snabba hästar ?

du kanske älskar att hoppa och köper dig en häst som är trög och ovillig till ditt arbete som du erbjuder hästen men den bara vägrar och orkar inte hoppa en hel bana för att den helt enkelt inte känner lusten för att hoppa. Är det då värt tkr jag att tvinga på den här hästen att den ska hoppa vare sig den vill eller inte? är det inte våran uppgift tkr jag då att hitta den uppgift som denna hästen känner att den passar för? som sagt bara för att varmblod ska vara till för trav så är det inte säkert att den kan gå några travlopp för det. så det gäller ju att verkligen hitta det du och din häst tillsammans tkr är kul. och att inget blir tvingat att göra, utan att du känner någon gång tillsammans med din häst att den faktiskt tkr att detta är kul.


vi kan bara jämföra med människan, om alla skulle hålla på med exakt samma sak så skulle det ju finnas några människor som tyckte att detta vi nu gjorde var så himla tråkigt att dom skulle kunna göra vad som helst för att slippa göra det, människorna i sig kanske gör det men presterar inte lika bra som dom som tycker att det är himla roligt med det vi nu håller på med. samma med hästar, det finns dom som tycker om det arbete vi erbjuder dom kanske hoppning sen finns det dom som tycker om att klura ut saker, plocka med grejjer. springa, stå still osv osv det finns himla många olika saker som vi kan göra med våran häst. och bara för att just du tycker om att hoppa så innebär det inte att du kan skaffa vilken häst som helst och tro att den känner det samma. och när du har en trög och omotiverad häst, kanske du ska tänka över vad du gör med den om dagarna.. är det enformig träning och väldigt enkel. får hästen någon gång en uppgift som den måste klura på. eller är det helt enkelt så lätt att hästen inte tycker om det du vill att den ska göra. det finns många olika sätt att se detta på. men att det finns tröga hästar, det tror jag inte på det finns bara dåligt motiverade hästar som inte vi hittat åt dem vad dom verkligen passar för :)


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria Johannesson - 20 mars 2012 23:38


nu är nya bilder pågång :)   Erika var nämligen med och fota när jag red i paddocken idag :) Hade den akademiska sadeln, och för de som inte vet så köpte jag ett stångbett på hööks för några veckor sedan, ett western i svart. ett rakt med hög t...

Av Victoria Johannesson - 18 mars 2012 11:33

Ska bege mig iväg till stallet nu, ska harva paddocken för första gången i år och det är bara Mars ! kan ni fatta vilket underbart väder vi har :) Åh blir ju aldeles lycklig ju !   Igår tog jag bort massor med gammalt hö utanför stallet, städade ...

Av Victoria Johannesson - 17 mars 2012 15:27

Ska snart åka iväg till stallet tänkte jag och "vårstäda" lite grann, tänkte ta bort massa gammalt hö och sen ska jag se om jag inte kan harva paddocken, hoppas den har torkat upp ordentligt ! Men innan ska jag dammsuga hela huset, lortiga hundar ! ...

Av Victoria Johannesson - 14 mars 2012 22:54

Ny omröstning ---->

Av Victoria Johannesson - 14 mars 2012 22:28

Som sagt i söndags var vi ute på långrunda med Gil, så fick han vila måndag med lite massage time :) Så igår tänkte jag att han skulle få hoppa för första gången på väldigt länge, tänkte mig ett litet kryss på volt när jag longerade honom, Minst sagt...

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards