victoriajohannesson

Direktlänk till inlägg 20 juli 2010

döda mammagrisar

Av Victoria Johannesson - 20 juli 2010 21:24

Aa ida ghar jag och en till tjej haft svinhuset i våra händer, haha men Mathias va också där bara att han höll till borta i slakten så han va inte så tillgänglig hela tiden, iaf då började vi i gröna bb där det precia har grisat, så va det ju några döa smågrisar som jag senare skulle ta ut och när jag gjorde det så kollade jag över alla boxar så allt såg lungt ut, så att det inte fanns någon mer död gris, så såg jag att det va mat kvar i några foderhoar som jag skulle ösa ur så det inte skulle bli översvämning när det utfodrade nästa mål, iaf så gick jag till halmförrådet hämtade skottkärran och gick in i bb igen, detta tog nog inte ens 1 minut att göra så kommer jag lite längre in i stallet så är det en sugga som är helt konstig, hon låg med benet rakt ut, jag tänkte men gud va häder här, och alla hennes smågrisar låg och diade så gick jag dit och klappa till henne för att se ifall hon reagerade, men nej herregud tänkte jag, hon är stendöd  :O ! Det fula är att hon levde precis när jag gick ut från bb det som tog inte ens 1 minut att göra.. WIERD, men antagligen brast hennes hjärta !

Sen ahde vi en till sugga som häromdagen bara fick döda smågrisar så nu har hon vart jätte dåligt hon har inte ens kunnat rest sig upp själv utan vi fick bära upp henne så hon kunde dricka vatten, Iaf så bestämde Mathias sig för att skjuta henne senare, Herregud 2 suggor på en dag, eller aa inte ens en dag utan bara några timmar :O Helt sjukt detta händer inte ofta !

Men resten utav dagen har flytit på bra och vi har hunnit med allt och tillochmed lite till :)


Distriktsveterinären va också där och inspekterade gården, hon tyckte det såg bra ut och så bara att dom har för många behandlingar så man ska dra ner på ledproblem och diarré, se och avvakta då vad det som gällde !


Måste bara säga det att, man ska lämna in en miljörapport när man har gård, och gör man inte det, det avsatta datumet får man 25 000 i böter :O HELT GALET ! SJUKT GALET, 25 tusen lixom ?

Gård står iaf inte högst upp på min lista, eller aa jag ska ju ha hästgård då men det tror jag nog inte man behöver några väldiga siffror och komplikationer till ... :D haha

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria Johannesson - 20 mars 2012 23:38


nu är nya bilder pågång :)   Erika var nämligen med och fota när jag red i paddocken idag :) Hade den akademiska sadeln, och för de som inte vet så köpte jag ett stångbett på hööks för några veckor sedan, ett western i svart. ett rakt med hög t...

Av Victoria Johannesson - 18 mars 2012 11:33

Ska bege mig iväg till stallet nu, ska harva paddocken för första gången i år och det är bara Mars ! kan ni fatta vilket underbart väder vi har :) Åh blir ju aldeles lycklig ju !   Igår tog jag bort massor med gammalt hö utanför stallet, städade ...

Av Victoria Johannesson - 17 mars 2012 15:27

Ska snart åka iväg till stallet tänkte jag och "vårstäda" lite grann, tänkte ta bort massa gammalt hö och sen ska jag se om jag inte kan harva paddocken, hoppas den har torkat upp ordentligt ! Men innan ska jag dammsuga hela huset, lortiga hundar ! ...

Av Victoria Johannesson - 14 mars 2012 22:54

Ny omröstning ---->

Av Victoria Johannesson - 14 mars 2012 22:28

Som sagt i söndags var vi ute på långrunda med Gil, så fick han vila måndag med lite massage time :) Så igår tänkte jag att han skulle få hoppa för första gången på väldigt länge, tänkte mig ett litet kryss på volt när jag longerade honom, Minst sagt...

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards