victoriajohannesson

Alla inlägg den 2 september 2011

Av Victoria Johannesson - 2 september 2011 23:46

idag har det varit full rulle, cassandra väckte mig när hon skulle gå till skolan, men såklart så somnade man om och vaknade inte förens vid tjugo i tio :O för sent, bara att gå upp och gå ut med sassa som inte var allt för glad på att gå promenix, sen käka frulle. kolla på ett programm om geparden vilket var väldigt intressant, tycker ju om kattdjur väldigt mkt så.. såklart kunde jag inte kolla klart på det för var tvungen att bege mig mot stallet, det var nämligen meningen att Cherie skulle ha ridit Bäbis igår men efter att jag väntat på henne i 5,5 timme så tvingade jag henne att rida idag ist.. så elva var jag i stallet, vilket vi hade bestämt. hovslagaren kom och fixade bäbis, under tiden tränade jag Zeb.


Fokuserade på att få ut honom på volten, eller jag kanske ska börja skriva, lite drivind game men samtidigt circling game. iaf han är väldigt svår där. detta är en liten dominant förvirrad gosse som är ynka 1.5 år ca. dock har han lite för mkt jag ska mölja ner dig psyke vilket inte hör hemma hos Victoria ! haha men efter att vi krånglat och bråkat runt lite så löste det hela sig tillslut och han fattade någorlunda vad jag menade. med lite vilja och tålamod andas stunder så gick det tillslut.. det gäller bara att jobba vidare därifrån. frågan är om jag ska börja träna med honom eller om jag ska lägga det på hyllan och låta ägaren göra det. Det som jag tycker är roligt är ju just att träna hästar men känns ju lite olönsmat att "fixa" andras hästar och inte få något i gengäld. Ja inte så lönsamt kanske..


sen så var det dags för Cherie att rida, så kollade lite medans hon skruttade runt på honom, sen så tvingade hon upp mig i sadeln så jag jämt skulle få känna på honom. Det va kul ju faktiskt. han kändes stadigare än vad han ser ut att vara. Men jag håller mig på marken tills vi kommit underfund med vart vi har varandra, men nu har jag ju iaf suttit på honom lite, och det är ju en bra början.


hem en sväng, för att sedan komma tillbaka för att träna Gil, såg ut som att det skulle bli hällregn när som helst så det blev snabbt upp i sadeln, rida utan gummistövlar i strumpor vilket inte alls var bekvämt, Gil va bara allmänt jobbig för Cassandra var med så han hade all fokus på henne så. Förstår henne nu att det inte alls är lätt att göra saker när man är med på marken, så nu för tiden kommer jag hålla snattran.. men nu efter ullared ska jag se till att få igenom hans vänsar sida, och verkligen jobba stenhårt från marken för att få honom riktigt fin och att han arbeter igenom hela kroppen. fokus på Galoppen !


Det var dagens bravader, men hör och häpna det är inte färdigt än, idag fick vi en liten till Kusin en liten tjej mer vet jag inte men kul iaf ! :)

Av Victoria Johannesson - 2 september 2011 23:34

har kollar runt lite nu, och jag har ju inte direkt läst på olika metoder på hur du ska få din häst i balans jag har bara kört mitt eget race och hoppats på att det gett resultat vilket det gjort men ändå känns det som att jag bara skulle vilja spola tillbaka tiden och börja om. Med typ 7 games eller något, men samtidigt så om jag tänker tillbaka så känns det som att jag hela tiden gjort lite liknande, jag menar jag kan ju inte säga till mig själv att jag inte har en helt underbar häst som kan förträffligt mycket saker för att vara 3 år och min första häst, plus att jag är helt ny på att inte vara den hårda tuffa hästnörden som älskar att sätta foten på ridskolan, men jag tror ändå att jag fått med mycket i Gils utveckling från 7 games bara att jag inte följt någon "regelbok".. Men ändå känns det som att det hade varit annorlunda om man gjort på ett annat sätt.. Nästa häst jag köper kommer jag göra lite annorlunda metoder på men fortfarande träna i samma takt och spår i som jag gör nu. Det är bara att jag skulle vilja lära mig det, men det är ju en helt ny värld emot vad jag lärt mig under de tolv år jag ridit på ridskola. men antar att lägger man bara ner massor med tid och utforskar lite på Gil så lär man sig rätt fort, det borde man väl ?


funderar också väldigt mycket över hur jag ska göra nu, jag menar jag har inget jobb och det finns ingen hittills som har nappat på mitt cv eller personligt brev, jag menar jag är inte Gud och kan tvinga folk anställa mig, så jag funderar ärligt talat på att gå som lärling hos en hovslagare eller något, det är en väldigt bra merit att ha och man kan ändå tjäna en slant på det om man bara grejsar med folk runtomkring men ja jag vet inte än hur jag ska göra om jag ska vara ärlig :O


lite luddigt inlägg men var bara tvungen att skriva av mig lite energi...

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards