victoriajohannesson

Alla inlägg den 24 september 2011

Av Victoria Johannesson - 24 september 2011 21:23

förrut i stallet så kom de nya som har sitt kallblodsto där vi står. Stoet är 19 år och antagligen travtränad vad jag kan se utav hur hon arbetar och så när dom rider. Men iaf dom hade inte fått in henne i stallet på hela 4 dagar för att hon inte kommer i hagen. så dom funderade på att faktiskt lämna tillbaka henne till ägaren, ja dom har henne på foder. men jag tänkte att jag har ju fått in de hästar som inte kommit i hagen, och tro mig en gång tog det mig 2 timmar att få in en häst på ridskolan, jag gav inte upp ! Som sagt så jag tänkte det är nog bara enkelt hon kommer ju komma med en gång, och sant det gjorde hon men jag förklarade ju att nu i början så ska ni inte ta tag i henne med en gång för det ska inte handla om att fånga hästen utan hästen ska vilja följa med dig, så när jag kom in i hagen så gick jag undan så hon skulle få upp intresset för mig när hon tittade på mig så satte jag mig ner med en gång, och då kom hon med en gång, så hon fick lite äpple, och så gick hon iväg snabbt som busen.


jag jagade på henne eftersom hon gått undan från mig, tanken är att man tar fokus på rumpan och liksom "driver" den bortåt så att man får hästen att vända upp sig emot en. Detta var ju inte det eklaste kan jag ju lova.. Jag sprang runt och drev henne hela tiden men eftersom det är så jäkla stor hage så blev det ju några vändor, jag fick henne att vända sig upp mot mig kanske 8 gånger, jag satte mig ner och visslade sa att hon var duktig men hon förstog inte riktigt vad jag menade, hon har nog inte blivit så uppskattat och belönad i sitt tidigare liv. Men som sagt hon bara fortsatte springa och springa och springa, tillslut stannade hon upp slickade sig runt munnen och började äntligen att fundera över vad det här egentligen gick ut på, så tog hon sig några vändor till sen så fick jag henne äntligen att lita på mig att jag endast skulle gå fram till henne, ge henne äpple och gosa lite med henne. Men som sagt hon va inte lätt att komma åt i huvudet stängde in väldigt mkt, men som sagt efter 20 minuter ungefär så kom jag åt henne och detta gör ju att jag blir väldigt glad för något måste jag ju göra eftersom jag får tag på dom :) haha men iaf vi får hoppas att mina tips och erbjudan om att hjälpa gick in till de som har henne.


De hästar jag fått tag på som inte alls vill komma i hagen är: Wille på ridskolan som det tog hela 2 timmar att få tag på, Poy josefins häst som jag red några gånger och som stog i paddocken ett tag och va tvungen att komma in när jag skulle ha paddocken kanske tog mellan 5-15 min de gånger jag tog in henne, Gil som kan få ryck ibland och bara nej idag är jag rädd av mig och vill inte alls komma, sedan när vi tränade löslongering och han bara sprang ifrån mig då funkade denna metod super, Loppan och poker på ridskolan som vi skulle ha in och rida en gång som va helt omöjliga att få tag på men jag fick tag på dem ! sedan har vi ju Edla fridas häst som va lite lustig ett tag bara sprang runt henne, men jag fick tag på henne också ^^ Det är lite fler hästar också men inga som lagt sig på minnet det är väl dessa som har varit de "svåra" fallen eller vad man ska kalla det, de som det har tagit lite längre tid att få tag på men jag har lyckats varje gång och har man tålamodet nog att vänta ut en en häst i 2 timmar tror jag nog att jag har lyckats ganska bra ? haha :D


don´t turn your back to the family just be carefull what you dealing with so you´r not risking to be caught, it must be funny to work and sometimes i need love and just a brush on my coat. Don´t drag med round and do not yell att me, then i will turn my back to you. You are not deserving to drag me round just so you will have fun and remember speed are not all, my love to you and your love back to me are what a friendship with a horse are. Feed me well and brush my coat then i will love you back and first then i will come to you.

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards