victoriajohannesson

Alla inlägg den 12 augusti 2010

Av Victoria Johannesson - 12 augusti 2010 23:18

Nu i sommar har jag sett massor av fåglar som har suttit på hästars bakdel, och de flesta hästar har bara stått där och dåsat i solen med en vilande fågel på bakdelen, men så har vi Bäbis som går tillsammas med Gil. Det var bara för några dagar sedan när det var lite halv mulet ute. Jag såg att han sprang runt och "slog" med huvudet runt sig, jag tänkte den där hästen är ju inte klok, vad håller han på med nu då ?

Men så såg jag att det va en fågel som flög över honom och försökte landa på rumpan hela tiden, envis som bara den.. Bäbis han va ju livrädd, haha en fågel som ville bobardera hanses rumpaaa :O Lixom HJÄLP ??


Då är min fråga någon som har en teori om vaarför fåglarna vill sitta på hästar rumpor? Eller ngn som vet varför dom gör på detta viset ? Jag har undrat det sen jag såg det första gången...

Av Victoria Johannesson - 12 augusti 2010 21:45


Läser just nu att svinvaccinet kan ge sömnsjuka ?   

Sömnsjuka av sprutan. Kroniskt tillstånd kopplas till svininfluencavaccinet..

Sa det från frörsta gången jag hörde om svininfluensan att dom inte kommer veta vilka földer det blir, kändes som de fick fram ett vaccin så sjukt snabbt, för snabbt för att vara sant tyckte jag.. Hmm, Tur att jag inte har tagit den, och jag kan säga än lever jag !


http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article7605017.ab


Av Victoria Johannesson - 12 augusti 2010 21:29

Yes nu vart man svarthårig igen :) TOPPEN (Y)

Jag gick från utsletet brunthår till kolsvart blankt ! Jises va härligt det är :)

Ni skulle faktiskt fått en bild men jag såg bara mongo ut så det får bli en imorn kanske eller på söndag :) höhö. Här planeras det när man ska lägga in bilder, inte bra !


Den här dagen har gått frygt som faen ! Jag har hunnit med hur mkt som helst ju :O Jag kan faktiskt rada upp en hel lista på saker som jag gjort :

- Gjort mig iordning

- ätit frukost

- va med Cassandra till tandläkaren

- åkte sen vidare till hästaffären på färjestad

- sen vidare till Bergvik, köpte skor där

- åt mat i stallet ^^

- gjorde iordning Gil, tränade med han..

- satt vid datorn

- pratade i telefon, det är med på listan bara för att jag töla i 40 minuter så :P

- gick ut med hundarna

- gav hundarna mat

- gick ut med skräp

- tog moppen till konsum

- åt mat och kollade tve

- färgade håret

- kollade tve

- blåste och plattade håret

- sen nu sitter jag här, den här listan blev fan lång, asså och klockan är bara halv tio lixom ? Jag dör va dryg dagen har varit !


Aja nu är den iaf snart över, så ska väl glo på tve fram till klockan blir trött i ögonen på Victoria så ska jag lägga mig i sänga ! :'DD

Av Victoria Johannesson - 12 augusti 2010 15:40

Idag va verkligen Gil på myshumör ! Gjorde iordning honom som vanligt,

Glansspray i man och svans, borsta igenom honom med rotborsten, sen tar man man, svans och lugg. Ryktar honom, kratsar hovarna, borstar huvet, borsta på flugmedel över hela han ! Han tycker sprayflaskan är farlig så vi borstar på det än så länge ! smörjer bakbenen med arnika eller aa kotleden, sätter på boots fram och tar på repgrimman ! Så är man klar :) Allt detta gör vi inte varje gång vi "gör iordning" honom.. haha Det händer bara ngn gång ibland när man vill pyssla riktigt mkt :'D


Iaf så gick jag in i paddocken och ställde upp hinder medans Cassandra gick en tur med han så han fick länga lite på sig och se ngt annat än bara paddocken :) När dom kom tillbaka så gick hon över hindret med han, sen släppte jag lös han. Fokuserade på att han skulle följa mig, stanna när jag gjorde det, backa osv. Gick även över hindret också :) Super duktig,

Sen tog jag in han på en volt, körde lite trav i båda varven och så, duktig där med. Nu håller han sig på en volt utan att göra den större och större och sen bara gå iväg. Nu håller han sig runt mig iaf !

Sen kom Cherie så jag provade två st sadlar den ena låg ganksa bra, så jag bad Cassandra att springa lite med han och så, så jag fick se om den låg kvar på samma ställe och om den dunsade över ryggen, men den låg rätt okej, den va lite låg i framvalvet men det va ingen fara för manken, så den sadeln fick det bli. Bara så att jag har så han vänjer sig vid sadel ! Sen så fick Cassandra sätta sig på han igen :)  Gick hur bra som helst idag med :)


Sen fick han hoppa lite högre i galopp, det tyckte han va skoj ! Så va träningen Slut ! Riktigt duktig har han blivit, hans fokus och lugnet har landat nu perfekt ! :) Känns bra, han litar mer och mer på mig, så nu snart ger jag mig på transporten !

Av Victoria Johannesson - 12 augusti 2010 15:19

Idag steg jag upp tidigt kan jag lova ! Eller aa jag har gått upp tidigare men just nu för veckan va det tidigt, iaf gick upp vidtjugo i åtta. Gjorde mig iordning åt frukost och så. Körde in till Karlstad för Syster skulle till tandläkaren, va där i typ 10 minuter sen åkte vi till Hästbutiken på Färjestad ! Hittade en mängd olika saker som jag egetligen vill ha fast som bara är onödigt så ja jag sa till mig själv att jag liak gärna kunde spara pengarna ! Så det gjorde jag ! Ska nog åka dit och köpa en jacka iaf Till mig själv ! haha

Sen körde jag vidare till Bergvik, så åkte pappa iväg och tränade, Jag och syster kollade på skor..

Jag hittade the perfect shoes in the whole world, precis så som jag vill ha dom ! Sprakande färgglada, hög kant och tunna ! Cassandra letade i evigheter, det va fel på varenda sko, en del va för hala den andra för trång, den tredje för låg, den fjärde va vit och såg ut som en sjukhussko ? Jag trodde ärligt jag skulle få spunk ryck på henne och ja nu fanns det faktiskt ett ord som hette så för ärligt talat allt va fel just då ! Så gick vi till en annan skoaffär och där hittade hon faktiskt ett par som passade så,

Gick till Mc donald´s köpte mat att ta med, så åt vi i stallet. Tränade med Gil såklart. Cherie kom med 2 sadlar, den ena passade. Lite låg vid manken men inte så att den va för låg så den inte gick att ha. Den andra passade inte för fem öre, Så ja vi tog den som passade med andra ord. Fick med ett schabrak som vi verkligen behöver ^^ NOT ! och sen fick vi en pad ! Snällt :) Nu har vi det också.. haha fattas bara stigbyglar+stigläder och en sadelgjord ! Så är det perfekt


Nu blir det matdags !


     


  

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards