victoriajohannesson

Alla inlägg den 6 juni 2010

Av Victoria Johannesson - 6 juni 2010 23:00

OH yess tänkte då ta upp detta med kedjegrimsaft, som i min åsyn är det idiotiskaste sak som kommits på.. "Det handlar om säkerhet om hästen försöker sticka så har du iaf något att hålla emot och kan då ha kvar hästen hos dig" Jo tjena ???
Det första vi vet om hästar det är att dom går undan för tryck, Då vi rider leder som hanskas med dom aa i princip så fort vi är i närheten av dom, Detta menas med att så fort VI flyttar hästen så är det ett tryck och trycket gör att hästen flyttar sig bort från trycket. Så då kan vi ta ett klart exempel på hur trycket är med kedjegrimskaft.


  

Denna bild visar klart och tydligt att kedjan går under hakan. Då förstår ni säkert med en gång vad jag menar med pilarna. Du leder hästen och använder dig av kedja, hästan hoppar till lite, och verkar allmänt busig. Vi människor i detta fallet rycker i grimsaftet som leder till kedjan. När du rycker så bildas det tryck på hästen underkäke eftersom det är dit trycket leder när du drar i grimsaftet. Hästen uppfattar då detta som tryck och går såklart undan för detta som den gör i alla situtioner när vi utför tryck. Hästen kommer då högre och högre upp i luften och vi rycker mer för att få "ner" den igen. Detta förekommer var och vareviga dag, tro mig jag har ögon och kan se, även öron om att detta promt ska användas. Och detta med att du har en chans att hålla hästen ifall den tänker sticka. Eh skulle du tappa hästen och den har kedja på under hakan och hästen galopperar iväg och råkar trampa på det fladdrande grimskaftet runt benen. Då kan jag lova gott folk att era hästar har då ingen käke kvar ifall detta skulle inträffa ! Så ska kedja promt användas, dra den då över nosryggen så hästen går undan för tryck över där då är den iaf kvar på marken och den springer inte frammåt eftersom det blir tryck bakåt, Detta resulterar ju då att kedjan över nosryggen ger mer invärkan än vad den gör under käken. Eller så kan man helt enkelt träna hästen ifrån marken så den lär sig sin plats när vi människor leder den. Jo alltså bakom ledaren varken frammför eller på sidan, BAKOM VA DET !! För hur beter sig vildhästarna, inte springer dom före ledar stoet/hingsten !

Så tänk om för en sekund, Använd inte kedja !

Kommentera era åsikter om detta, eller om ni inte förstår så får ni fråga helt enkelt så får jag visa mer tydligare !


Bakom vare, och vanligt grimskaft ! Lär dig hästens sätt att bete sig i hästflocken, och bete sig därefter hur dom är emot varandra. Förmänskilga inte hästen. Och ha den inte som en maskin!  

Av Victoria Johannesson - 6 juni 2010 22:20

Jobbat hela helgen som sagt va. Känns skönt just nu att bara ha en enda jobbdag kvar under resten av mitt liv på Grums Ridklubb. UNDERBARTTTTTTTT !!!!!

Sassa har förövrigt varit med också hela helgen och hon bara växer och växer för var dag, börjar likna mer en hund än hon någonsin varit i närheten av. IAf hon går att ha lös vart man än är. Så låg hon frammför stallet och "sov" i skuggan och hästarna gick ut och in på lektion och människor sprang runt henne hela dagen eller ska jag säga fram tills Erik kom kanske ? Jo det va då så att sassa låg på framsidan av stallet helt totalt död :) OCh hon går inte fram till främmande människor för hon är såpass "insängd" i sig själv fortfarande så ja hon är väldigt reserverad. Iaf så kom Erik och sa att jag skulle ta bort hunden ! Och jag bara eh nej ? varför då hon ligger ju bara där som en död sill ändå hon gör ju ignet lixom ? han bara nej men det ser inte trevligt ut när det är en lös hund på klubben. Desstom kan det hända något så ta henne till baksidan. Jag bara åh dumma idiot jävel... Så tog jag in henne i stallet iaf. Iam sick and tired of this shit ! säger jag bara tänker stå emot honom nu när han kommer med sina spydia kommentarer "


Det började med i Fredags så va jag med Cassandra till ridsolan, största anledningen till att jag förljde med va för att jag skulle till Mauds Sadelmakeri, iaf så gick jag in i stallet och där va såklart Erik. Så höll han på att ta bort högar och la rätt i spiltorna, iaf så kom han fram till Phenix och han hade grävt värdens mount everest, så sa Erik att jag skulle ta med han ut till paddocken och gå med han. Jag tänkte väl jaja det gör jag väl då, så kom han med ett kedjegrimskaft och ja jag hatar det verkligen ! Värsta jag vet. Så kollade jag på honom typ eh det tänker inte jag ha. Han bara detta är för säkerheten och måste användas, tro mig jag vet eller något sa han. Jag bara nej du det där är det sämsta någon i världshistorien kommit på, någon lat jävel som inte orkade uppfostra sin häst till vart den egentligen hör hemma på jorden, "bakom ledaren med andra ord" aa iaf så jag sa ju det till han och han bara jag vet nog mer än dig ska du se, jag har tävlat Western. Och så slutade han prata där och jag lixom bara eh jaha och varför drog du upp Western i detta lixom ? Hålla hur dum i huvet får du bli i princip ? Iaf så gick jag väldigt många varv i paddocken, den är stor dessutom så det blev jobbigt efter ett tag med mängd grus i mina foppistofflisar. Så jag tog in han och sa att jag inte orkade gå mer. Så sa han typ nej men han ser bra ut. Och dessutom hade han rullat sig ute i paddocken och jag tillät ju såklart det eftersom han aldrig får bete sig som en riktig häst. Så sa han typ bara åh men har han rullat sig, jag bara jaa jätte SKÖÖÖÖÖNNNNNT !!!!!!! Så va han ju jätte dammig så ställde jag in han så kom Erik sen igen och frågade om jag kunde borsta av honom för Erik skulle rida på han. Jag bara jaja. Och jag blir så trött på mig själv varför kunde jag inte säga: nej du har väl två egna händer att göra det med, jag är inte din jävla slav ! Så trött på dom inkokta jävlarna så det finns inte !!!!!!


Bara för allt detta bloggande blev jag jätte sugen på att skriva typ hundra till så nu skriver jag nog om kedjegrimskaft eftersom jag redan dragit upp det !

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23
24
25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards