victoriajohannesson

Alla inlägg den 28 juni 2010

Av Victoria Johannesson - 28 juni 2010 22:17

Kom till stallet lite över sju, tog in lilla ponkepoken :)

jag drog om hagen igår så Bäbis och Gil fick gå i "gången" så att säga, mellan deras och en tom hage, och ja det är skapligt smalt där och gräset gick upp till magen påmig så jag tänkte att de skulle få beta av det. kanske 2.5 till 3 meter brett. Iaf så Bäbis har en förmåga att jaga Gil, och när han gör det blir ju Gil livrädd iaf så Gick Gil in i ett hörn i "gången" igår så kom Bäbis och jaga på honom med hela munnen uppen och skitarg springandes emot honom, Gil då som inte visste vart han skulle ta vägen, Sprang genom tråden in i den vanliga hagen och drog med sig hela tråden. Rädd jag blev skrek på Cassandra att hon skulle kolla Gil medans jag ordnade hagen så inte Bäbis skulle springa ut eller ngt, som tur va det inget med han, nu har vi haft nog med vrickade kotleder och stora köttsår och bitsår, lymfangit och fanhansmoster, nej nu får det vara nog ! Tur säger jag, eller lycka eller vad man nu ska säga...


Iaf tillbaka till tränigen idag, det gick jätte bra. Longerade bara i några minuter fokuserade på att få honom ställd och genom böjd. När jag gör detta tar jag honom på en liten volt då, vi håller på i skritt då, har börjat lite smått med traven, iaf då tar jag spöt och "säller" det lodrätt upp i luften i skänkelläge på honom som att han skulle böja sig runt det, när han gör detta tar jag bort spöt omedelbart så han vet vad jag önskar, eftergift med andra ord..det gick hur bra som helst, han gick inte på dubbla spår eller något, formade sig fint runt mig :) NÖJD !!!

Sedan har jag börjat lite smått med tagen bakdel också bara att jag gör det från helt fel håll eftersom jag "trycker" baken utåt och i tagen bakdel " tar man den inåt " så att säga, eftersom jag står i mitten kan jag inte få hans bakdel åt mig, detta ska han ju lära sig men först måste vi lära oss att korsa benen ! Iaf så placerar jag mig lite längre bak, ganska när han bakdel, han springer fortfarnade på en skapligt liten volt runt mig bara att jag förflyttat mig bakåt en aning, så tar jag knoppen på spöt och jämt bara trycker på hans bakdel och flyttar den utåt så fort han gör det tar jag bort trycket som beröm, säger ju även Bra då hundra gånger typ :) Känns som han koncentrerar sig mer då och att det hela hela tiden blir positivt. Skit bra gick det iaf för att vara hundra grader ute och en jäkla massa broms så är han bra fokuserad för att bara vara 2 år !

Sedan när jag va klar så provade jag att  "Hoppa upp på han " fast jag hängde ju bara då som en hösäck över han, hoppade lite mot sidan på han och så, pappa filmade men den filmen kommer nog upp imorn kanske eller när datorn är lite mer hajteck så att säga just nu är den bara DÖD "!!!!!!!!

Så himla nöjd med han iaf, kan inte bli bättre, med tanke på att vi bara haft han lite mer än ett halv år så har vi kommit hur långt som helst :))))))

Nu blir det sängen, idag väntar en ny jobbdag och även ett nytt träningspass !


  

Av Victoria Johannesson - 28 juni 2010 21:51

Japp första jobbdagen avklarad (x)

Började sju så min klocka ringde halv sex, dock så hörde jag den inte en enda gång så pappa kom och väckte mig kvart över sex. Fick lite lätt panik sådär, eftersom jag skulle åka senast fem över halv ! Men aa hann med allt på morgonen iaf fast jag kom iväg nästan tjugo i... kom iaf dit tio i, la in min matlåda och grejs i kylen, fick ett skåp.. Så gick vi ner och började, så detta har jag gjort under dagen: Kanske ska säga att jag praktiserar på en grisgård med cirka 4000 grisar när det är grisningsfärdigt med suggorna, så har dom ju lösdrift till suggor, sen tillväxt avdelningar och slaktavdelningar och bb då såklart. Så det är en hel del ! Tillbaka till vad jag har gjort iaf:

BB-avdelningen:

- skrapat ur mathoar som det låg kvar mat i

- Tempade även de grisar som hade mat kvar, kan säga att det va en hel del. Och några som inte ville samarbeta för fem öre!

- skrapat ur hela boxen och skrapat ner det i utgödslingen, detta görs enbart några ggr i veckan, Väldigt jobbigt !

- Halmat alla boxar och även gett torrfoder till alla smågrisar och även de suggor som skulle ha.

- Gått behandlingsrunda, inte så många som behövde behandlingar så det va skönt :)

- Sopat gångarna inne i avdelningen

Det va en BB-avdelningen det ! 


Sedan vidare till tillväxtavdelningen gjorde två och ett halvt stall!

- skrapade ur bajs ur alla boxar, gör ju ett stall i taget men skriver alla saker på samma punkter så det inte blir hundra miljarder !

- Strött med halm och ett stall med lite torv

- Gett torrfoder till de som skulle ha, sista stallet som jag gjorde, skulle ha 3 skoper innebär 3 kg. alla boxar skulle ha det för att de håller på och byter rören där inne så fodret skulle inte gå under hela natten så då fick de bunkra upp med torrfoder, iaf detta va grymt jobbigt hade skapligt ont i armen när jag va färdig sen fick jag ju även gå och fylla på foderkärran ett x antal gånger då det tog slut hela tiden :O !

- Gått behandlingsrunda i två stall, Det sista gjorde Eva..

- skapat ur en gång med geggamojja mat,, spill i från rören !


Har även skrapat hela stora gången då de flyttade suggor till ett BB-stall så de bajsade och kissade rätt gött mkt. Så det va bara och sätta igång ! haha


Det va rätt soft och kul fram till lunch sen blev det bara jobbigt och jävligt varmt !

Ja nu är det bara 29 dagars arbete kvar, 6 veckor med 12 dagars ledigt det innebär ju då att det är helgen med lördag söndag så.. Jag ligger iaf inte på latsidan ^^ höhö

För dom som vill veta så börjar vi 7 på morgon, har frukost vid nio, lunch vid 12 och sedan slut vid fyra. Idag gjorde jag 20 minuters övertid ! Allt ska räknas in för i slutändan blir det timmar ! höhöh, noga ska mna vara då blir man rikast !

Nej det va allt för denna dagen, nu är jag trött. Luktar faktiskt inte gris men det lär jag nog göra snart, inom någon dag iaf, säger bara det att man blir så himla lortig när mna håller på med grisar så det är inte riktigt klokt :O

TJAOOOOOO :)

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23
24
25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards