victoriajohannesson

Direktlänk till inlägg 28 juni 2010

Träning med LA Gil-Galad min älskade häst

Av Victoria Johannesson - 28 juni 2010 22:17

Kom till stallet lite över sju, tog in lilla ponkepoken :)

jag drog om hagen igår så Bäbis och Gil fick gå i "gången" så att säga, mellan deras och en tom hage, och ja det är skapligt smalt där och gräset gick upp till magen påmig så jag tänkte att de skulle få beta av det. kanske 2.5 till 3 meter brett. Iaf så Bäbis har en förmåga att jaga Gil, och när han gör det blir ju Gil livrädd iaf så Gick Gil in i ett hörn i "gången" igår så kom Bäbis och jaga på honom med hela munnen uppen och skitarg springandes emot honom, Gil då som inte visste vart han skulle ta vägen, Sprang genom tråden in i den vanliga hagen och drog med sig hela tråden. Rädd jag blev skrek på Cassandra att hon skulle kolla Gil medans jag ordnade hagen så inte Bäbis skulle springa ut eller ngt, som tur va det inget med han, nu har vi haft nog med vrickade kotleder och stora köttsår och bitsår, lymfangit och fanhansmoster, nej nu får det vara nog ! Tur säger jag, eller lycka eller vad man nu ska säga...


Iaf tillbaka till tränigen idag, det gick jätte bra. Longerade bara i några minuter fokuserade på att få honom ställd och genom böjd. När jag gör detta tar jag honom på en liten volt då, vi håller på i skritt då, har börjat lite smått med traven, iaf då tar jag spöt och "säller" det lodrätt upp i luften i skänkelläge på honom som att han skulle böja sig runt det, när han gör detta tar jag bort spöt omedelbart så han vet vad jag önskar, eftergift med andra ord..det gick hur bra som helst, han gick inte på dubbla spår eller något, formade sig fint runt mig :) NÖJD !!!

Sedan har jag börjat lite smått med tagen bakdel också bara att jag gör det från helt fel håll eftersom jag "trycker" baken utåt och i tagen bakdel " tar man den inåt " så att säga, eftersom jag står i mitten kan jag inte få hans bakdel åt mig, detta ska han ju lära sig men först måste vi lära oss att korsa benen ! Iaf så placerar jag mig lite längre bak, ganska när han bakdel, han springer fortfarnade på en skapligt liten volt runt mig bara att jag förflyttat mig bakåt en aning, så tar jag knoppen på spöt och jämt bara trycker på hans bakdel och flyttar den utåt så fort han gör det tar jag bort trycket som beröm, säger ju även Bra då hundra gånger typ :) Känns som han koncentrerar sig mer då och att det hela hela tiden blir positivt. Skit bra gick det iaf för att vara hundra grader ute och en jäkla massa broms så är han bra fokuserad för att bara vara 2 år !

Sedan när jag va klar så provade jag att  "Hoppa upp på han " fast jag hängde ju bara då som en hösäck över han, hoppade lite mot sidan på han och så, pappa filmade men den filmen kommer nog upp imorn kanske eller när datorn är lite mer hajteck så att säga just nu är den bara DÖD "!!!!!!!!

Så himla nöjd med han iaf, kan inte bli bättre, med tanke på att vi bara haft han lite mer än ett halv år så har vi kommit hur långt som helst :))))))

Nu blir det sängen, idag väntar en ny jobbdag och även ett nytt träningspass !


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria Johannesson - 20 mars 2012 23:38


nu är nya bilder pågång :)   Erika var nämligen med och fota när jag red i paddocken idag :) Hade den akademiska sadeln, och för de som inte vet så köpte jag ett stångbett på hööks för några veckor sedan, ett western i svart. ett rakt med hög t...

Av Victoria Johannesson - 18 mars 2012 11:33

Ska bege mig iväg till stallet nu, ska harva paddocken för första gången i år och det är bara Mars ! kan ni fatta vilket underbart väder vi har :) Åh blir ju aldeles lycklig ju !   Igår tog jag bort massor med gammalt hö utanför stallet, städade ...

Av Victoria Johannesson - 17 mars 2012 15:27

Ska snart åka iväg till stallet tänkte jag och "vårstäda" lite grann, tänkte ta bort massa gammalt hö och sen ska jag se om jag inte kan harva paddocken, hoppas den har torkat upp ordentligt ! Men innan ska jag dammsuga hela huset, lortiga hundar ! ...

Av Victoria Johannesson - 14 mars 2012 22:54

Ny omröstning ---->

Av Victoria Johannesson - 14 mars 2012 22:28

Som sagt i söndags var vi ute på långrunda med Gil, så fick han vila måndag med lite massage time :) Så igår tänkte jag att han skulle få hoppa för första gången på väldigt länge, tänkte mig ett litet kryss på volt när jag longerade honom, Minst sagt...

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23
24
25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards