victoriajohannesson

Alla inlägg den 21 oktober 2010

Av Victoria Johannesson - 21 oktober 2010 20:03

idag har det bara varit de vanliga rutinerna i svineriet. Först bb sen tillväxt sen slakt. Just nu grisar det i ett bb så kollade där det första vi gjorde imorse. Såg att en sugga hade fått ganksa många grisar 10 kanske, men så hängde nått kvar i baken. Så såg jag att hon hade börjat grisat igår och jag bara shit hon kommer dö ! så gick in och kände så där låg det en stor jäkla gris. Såklart va den död men den hade luggit där länge för stanken va outhärdlig ! Sen så visade det sig att hon hade en till inne i sig som också va död da. Men tur att jag såg det annars hade hon dött av förgiftning typ... Grose !


Sen så hängde jag med Amanda in till Färjestad för hon skulle ha monté kursen, så skulle hon rida idag och jag ta kort (Y) Kan bara säga att det va grymt kallt ! snö nu ju för sjutton gubbar lite här och var stans i Sverige, man blir deprimerad ! inte nu i oktober lixom ! men men, iaf så körde dom några starter för att träna, så när dom väl körde loppet så tog jag massor med kort, det va mörkt ute så måste redigera dom så man ser något av bilden, men iaf Amanda VANN igen hon har vunnit alla gånger dom ridit, mkt bra tycker jag. Det kommer man långt på när man ska ut och tävla. Fick även reda på att om man gör tjuv start i trav så blir det böter på 2000, shit jag skulle typ vänta hur länge som helst innan jag lät min häst gå på frammåt. hahaha men seriöst det rä mkt pengar. så nej inte kul. Det är en hel vetenskap det här med trav om jag får lov att säga det. Ne nu ska pappas kusin va på tve så blir att lägga sig där att slöa ett tag, sen ta nya tag till morgondagen , puh !

Godnatt förresten !



Ska ta min kattemysis och burra ner han i täcket sen och mysa med han, Se så goding han är :D Pussegodinnäsis  

Av Victoria Johannesson - 21 oktober 2010 19:45

Jag har alltid älskat hoppning det har vart min grej, sån sjukt skön känsla att bara segla över hindrena, jag har fått rysningar äver armarna när jag kollat på hoppning på tve, jag har alltid varit facinerad över att dessa hästar kan ta sig över 1.65 cm på en hel bana. När jag kollat på Dressyr har jag alltid också fått rysningar över armarna, tänkt att hästen faktikt kan utöva piaffer, piruetter aa allt sånt, kudne sitta och söka på Youtube och kolla på hoppning. För jag tyckte det såg sååå kul ut.


Men i dagsläget, förstår jag inte hur jag kunde tänkta så. Man kan i princip säga att jag har varit blind i 14 år ungefär. För just nu har jag kommit ur bubblan kan man säga, Jag ser saker jag absolut inte såg förut, och det gör mig bara glad, för gud vet vad vad jag hade åstadkommit med min häst om jag inte hade klivit ur bubblan så att säga... Det är så självklara saker, bara att allt är så inpräntat allt är så inkokt.. Allt ska va som det alltid varit och det går absolut inte ändra på något. Och tar man upp ngt och gör det till en diskussion så blir bara folk förbannade. Det är som att dom inte orkar göra annorlunda dom ville inte visa att dom faktiskt kan åstadkomma ngt annat än allt detta inkokta. Man vågar inte riktigt göra sin röst hörd och faktiskt tala om att så här tkr jag, för man vill inte bli "den", där är hon som gör så och så, hon tror att hon är bäst, osv osv..


Så då vill jag komma till saken, jag satt faktiskt vid tven en dag och bytte kanal till ettan och till min förvåning sände som från VM i hoppning. Och jag tänkte shit äntligen hoppning ! det här ska bli kul, hindrena ligger på 1.65 hästarna är hur bra som helst. Världsklass lixom, men så går det några starter så kommer det en hingst in som va 12 år tror jag, bra stam och hopptekniken va helt okej, inte i toppen direkt men hade nollat några rundor. Så börjar reportrarna prata om bettet han har i munnen och det va dubbelbett, med ett hackamore av den starkare varienten, med skaklar och sen ett vanligt tränsbett i munnen. OCh det första dom sa att detta är ett ekipage som verkligen är ett, och dom hör verkligen ihop, men så kom om över lite på bettet igen, så sa dom att han va verkligen stark i munnen kan inte va en lätt häst att rida.  Men jag säger bara ju starkare bett desto hårdare blir hästen i munnen, för dom skadorna som hästen får i munnen när man rycker och sliter, för det gjorde denna ryttaren, mot verenda hinder fick han såga ner hästen, ryckte så att den inte skulle kuta mot hindrena. Och visst detta är världsmästare och jag säger inte att dom är dåliga det enda är att det ger sånt dåligt intryck på mindre så det är inte riktigt klokt.. Sen så kan man faktiskt träna hästen till att lugna ner sig, bara man ger det tid ! som jag skrev i ett annat inlägg. jag menar det va en som va med och tävlade idag som hade haft sin häst i 3 veckor. Jag menar man känner inte hästen efter tre veckor och där kommer det igen, Sätter i ett skarpt bett för att hästen drar, om du väntar ett år till nästa världsmästerskap så kanse du byggt upp ett förhållande med hästen så kanske den inte är så starkt. Jag menar folk kan rida hästen utan ngt på den. Så varför ska vi hålla på så här när det faktiskt går. När det bara gäller om tid ?


Så ja det jag vile få ut är att jag blev så grymt förbannad så jag kunde inte kolla klart, kanske kollade i 15 minuter sen klarade jag inte av mer. Och jag är så jäkla arg på mig själv att jag faktiskt har varit precis likadan.. Och jag är verkligen glad, hur glad som helst att jag har kommit ur denna "bubbla" och faktiskt visar att det går bara man vill !


så ni får bara en bild eftersom min dator är bajsskit ! men här ser ni vilket bett han hade, så ja ni förstår att det ger vissa effekter i munnen ! och jag hoppas hoppas att ni inte bara aa men jävla dömhövve så är det inte, Jo så är det. Jag hade fler bilder mne eftersom datorn är bajs så ska jag lägga upp en film som ni kan kolla på ist !  

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards