victoriajohannesson

Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av Victoria Johannesson - 3 oktober 2010 22:21

Trodde Gil skulle vara helt hyper idag när det blåset så, men han va verkligen cool lugn, hans fokus va på topp idag, härlig känsla att ha med att göra, det är då saker går så pass bra att man blir aldeles varm inom bords !

Hade lagt fram 1 liten upphöjd bom, med en bom 3 meter framför och en bom 3 meter bakom, va tänkt att Cassandra skulle springa över det men jag hann inte så långt kan man säga. Hann i princip bara känna på Gil i båda varven i trav och skritt. han gör fina igång och avsaktningar nu, räcker att jag lutar mig frammåt och tar ett lite snabbare steg så tar han traven och när han ska sakta av sträcker jag på mig och säger Whoooaa, Går hur bra som helst. Och nu när han har sånt fokus kan jag ta in honom på liten volt och jobba honom i trav utan att han bryter av, han formar sig skit fint och slappnar vekrligen av. Arbetar jämt med hela kroppen,


Jo varför jag inte hann mer va för att Josefin va i stallet och det ahr vart meningen att jag ska ha kollat på Poys ben en längre tid nu, men vi har aldrig matchat tid riktigt när vi kommer till stallet men idag så ! Så cassandra fick ta över träningen, jag undrar hur det gick egentligen `? ahaha bra där (Y)

Men iaf kollade Poys ben och hon va varm skapligt varm, men det va inte så att det hade gått ner i hoven utan det sattmer i skenbenet. klämde och kände lite och hon reagerade på mitten av skenbenet, så kollade jag över hela benet noga och det visade sig att hon hade grymt mkt mugg, och det hade även gått upp på benet. Dock vet jag inte om det är pga muggen hon har ont.. För hon hade mugg på alla fyra ungefär lika mkt på alla, men inte har hon ont i ngt annat ben, så funderar över om det är för att Josefin bara lindat med fleecelinder som det blivit sånt tryck på benet så det har svullnat upp pga av det. eller om det är ett ben i benet som ligger fel. eller vad det kan vara. Jag är inte direkt expert på ben men lite tankar och funderingar får man ju när man står där och tänker över riktigt noga hur det kan ligga till.


Iaf när jag va färdig där inne gick jag ut till Cassandra, kände lite på honom innan hon hoppade upp. Idag fick hon kliva upp på vänster sida så det blir jämt fördelat så han inte blir sne. Det gick bra efter många om och men, men hon kom upp iaf. idag gick jag bara framför som i början dels för att det blåste så och för att det ska bli lite variation. så alltså gick ohn inte ha tyglar idag.

Det gick iaf hyfsat bra. lite vinglig är han i baken fortfarande men det tror jag beror på att han bara vill gå så nära mig som möjligt för han får fortfarande "mat" när hon rider på han nu i början så han ska se det så possitivt som möjligt eftersom han älskar mat ^^


Sedan vidare till transporten och idag gick han riktigt långt in, iinte länge kvar tills hela han är inne faktiskt :) Känns bra att jag verkligen gett det tid, att han har fått smält det hela riktigt ordentligt. Och att jag verkligen verkligen slutar så fort det går bra, och att han hela tiden går frammåt, tar ett extra steg än vad han gjorde dagen innan och så. så att det blir framsteg så att säga, så vi inte står och nöter på en och samma plats ! Nöjd iaf över dagen, dock att det blev så lite träning för min del då menmen vad kan jag har typ 20 år kvar att träna honom så :D hahah Yes så gammal ska han bli, tillochmed äldre (Y)





           

Jäklar här syns det hur mkt han verkligen fokuserade, ser ut som han är förjäkla förbannad men han väntar ständigt på nya kommandon !


  

Så fin han blivit, riktig häst nu ingen älgkalv längre :)



mkt längre in va vi sa han, dock hade inte mamsen så långa armar så hon kunde stå inne i transporten och mata mig som hon samtidigt tog kort fårn utsidan, tyvärr :/   

Av Victoria Johannesson - 3 oktober 2010 22:05

Jag har bevakat en tjej nu väldigt länge eller nästan ett år. Och jag har föjlt hennes träning med hennes hästar och jag inte mer än bara säga att jag älskar det hon verkligen gör med sina hästar, Vilken känsla, jag kan sitta hemma och rysa av hennes texter hon skriver, det är så djupt det är så sanning eller vad man ska säga. Det berör verkligen, och folk trakasserar henne för det hon gör, sitter och ljuger ihop massa saker om att det inte är sant det hon skriver och grejjer, men va fan, Ta och lev er egna liv säger jag bara det hon gör är inte fejk man kan inte få en häst att ställa upp för tusen tals bilder med det starka intrycken man får utav bilden är att det bara skriker känsla, harmoni, vänskap förståelse. Inget fejk inte. Äkta harmoni ! Så folk bara ge upp det ni försöker med, att trakka på folk som verkligen lever för det dom gör, istället för att ta ställning till det själva och verkligen försöka sträva efter det hon gör. För det är bra ! Jag har träffat många hästar i mina dar, och ridit många också. Och den känslan jag får av att bara se bilder på när dom tränar tillsammans, kämpar tillsammans, ja jag kan inte beskriva det. Har aldrig sett ngt så Starkt.

Hon lever för hästarna ! Hon är den jag har i tankarna när jag tränar. tänka som hon, ta ett steg i taget. Försöka förstå. Det är svårt det är det men det går bara man tar tid på sig. Och tänker. För det är det många missar, Tänk i första hand innan du handlar ! Och ge det TID. Ha inte bråttom, som Pat perelli sa när Linda va hans nya elev som nu är hans fru, första gången hon va på träning hos han, hon skulle svinga ett rep över hennes häst rygg, men det pallade inte den så den brakade loss i världens tjoho och stack iväg det tog dom 45 minuter att fånga hästen, och hon va så förbannad, så skulle hon återigen försöka kasta repet över hästens rygg och hon började tappa tålamodet efter att ha försökt 4-5 gånger. så kom Pat perelli fram och sa, du gör framsteg fortsätt så, hon blev helt till sig tänkte det här är ju inge framsteg, det känns som vi går bakåt. Då sa han det burkar ta 3 dar innan hästen accepterar det, och det va då hon förstog att människan har för bråttom. Och inom 3 timmar kunde hon slänga repet över hästens rygg, För att hon ändrade uppfattning ! Så gör det du med !

Av Victoria Johannesson - 3 oktober 2010 21:06

helgen har gått super snabbt och ja imorn är det riktig skola för första gången på 6 veckor och hela sommaren då förståss ^^ men iaf imorn börjar vi tio, och har skolfoto klockan halv tolv. Känns väl sådär om jag får säga det. jag har iaf färgat håret nu och jag kan inte mer än bara Älska den svarta nya sköna färgen :) dock skulle jag vilja ha rött hår igen men det är påtok för jobbigt att ändra tillbaka till det. Ska kanske testa att få det lite gyllenbru färgat någon gång frammöver, men då får vi ha långlov om jag ska få iorning på det men, det satsar vi på ngn gång frammöver känner jag (Y)


på tal om att tiden bara rinner iväg är för att nu när jag har praktiserat, kom jag inte hem förens kvart över sex, gå snabbpromenix med hundarna slänga i sig mat, fort som busen till Gil. sedan snabbt hem igen, stog i dörren hemma prick åtta varje dag nästan och då va det idol, sen ska man tända pannan, vänta på att den går upp i grader, hoppas på att man är pigg nog att sitta vid datorn så man kan kolla allt, och även drvia bloggen samtidigt, sen ut lägga in mer ved för att hela tankarna ska fyllas med varmvatten så att säga, slänga sig i duscen, och sen somna som en klubbad säl i sängen, för att sova så djupt så man nästan inte hör klockan på morgonen förens efter 3 gången signalen går igång xD härligt nej kan jag inte påstå. Hellre att jag börjar skit tidigt på möran vid typ 6-7 ngn gång och sluta vid 4. För gosh vad mkt mer man hinner med ! skulle aldrig klara av att jobba så länge på kvällen !


Idag har vi iaf vart in till Hööks, jag körde såklart (Y) det går verkligen hur bra som helst, iaf så när vi åkte på e18 så stog trafiken nästan stilla jämt någon kilometer före bergvik jag tänkte nej vad har det hänt för olycka nu då, för det stog 2 lastbilar på andra sidan vägen och en lång kö med bilar, och några polisbilar, men  ju längre fram vi kom så till våran förvåning kom det springnas en fjolårskalv på vägen alltså en Älg, så hade han hamnat utanför staketet med mamman på insidan, och i sin förtvivlan insåg han att han va fast, Stackarn, dessa polismän försökte jagga in han i grindarna som finns efter vägen, jäklar va dom sprang ^^ Som tur va fick dom in älgen på rätt sida staketet utan ngn som helst skada :) IAf på Hööks köpte jag dom efterlängtade benskydden till Gil med stjärnor på, happy face :) Nu saknas det bara en Westernsadel och 4 år äldre Gil så är det perfekt :)


ingen mästerbild direkt kan ju säga att min syrra kommer inte kunna bli en paparatzifotograf för jises denna va inte bra ^^ hahah  

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards