victoriajohannesson

Alla inlägg under januari 2011

Av Victoria Johannesson - 19 januari 2011 20:39

äntligen nu är det inte länge kvar tills tatuering ! taggad allan är jag :)))

Blir aldeles perfekt detta, nästan längtar tills nästa tauering jag ska göra ^^ haha här är man långt i planeringen minsann !


Va till Gil själv idag, hade ju som sagt va tänkt mig träna lite formgivning och så med bett i mun, men stallet va fullt av människor så ville inte "förstöra" så långt vi kommit med bettet nu så jag tränade lite med att ha tränset framför huvet osv utan att han ska ta bort det och så. Gick iaf bra, idag var det iaf himmelskt i boxen en stor hög längst bak och några ut på kanterna, inte ofta det inträffar men när det väl gör det hade man hoppats att det skett fler gånger ! haha nej men ärligt brukar ta cirka en kvart att mocka Gils box ibland, och idag kanske det högst tog 5 min helt underbart ! inte mkt kiss eller så heller så :) underbart !

på Norahs blogg så hade hon lagt upp ett klipp om mirakelfltor så gjorde det på Gil idag, jag tar säkert ur dom imorn eftersom han är fruktansvärt ful i flätor ^^ haha men det va kul att göra så jag hade inte lust att dra ur dom när jag ansträngt mig så mkt ^^ men iaf ful som abra den är han i dom så. jag orkar varjefall inte ha i dom i 6 veckor -.- fast det skulle ju vara väldigt skönt med längre man, fint om inte annat men, är lite rädd när han har flätor på sig eftersom Bäbis och han busar såpass mkt ute i hagen och sliter i varandras manar är jag rädd att han får med sig en hefläta men jag antar att jag får hålla tummarna för att dom ska sitta kvar allihopa ! ganska halt ute nu också i hagen så det blir inte så mkt bus för den delen heller :)


Min pappa kunde nog läsa mina tankar idag, satt i skolan och tänkte på cola va grymt sugen på det och det kändes som jag inte druckit det på flera år, tro mig ibland kan det vara outhärdligt menmen, men så kom jag hem så har han köpt en varsin colaflaska, underbar ! läsa tankar jo det kan han nog göra ibland !

Nu blir det tve, cola och kladdkaka som Cassandra bakade nyss.

lippte även klorna på Sassa idag också, bra mkt bättre nu låter det inte när hon går och då anser jag att det är bra längd :D

Av Victoria Johannesson - 19 januari 2011 12:57

sitter just nu i datasalen och fördriver tid, bärjar väl om fem minuter men shit the same har iaf suttit här i en halv timme så ^^

Och vet alla imorn ska jag tauera mig :O wihohohohoohohohoh ! äntligen säger jag bara som jag har längtat !

Det blir klockan tio på morron och innan blir det körlektion, blir en hektisk morgon detta känns det som ! och imorn förtsätter vi med projektet...

Ska träna Gil idag också, slutar halv tre så det är sjukt fint väder ute så, det blir att ha på träns och bett och träna lite formgivning så det blir nog bra detta ska vi se !

Av Victoria Johannesson - 17 januari 2011 18:49

Eftersom det är världens halka ute så hoppas man hela tiden på att Gil inte ska bryta benen av sig så fort han kommer ut från stallet eller utanflr hagen.. Däremellan är det som att gå på snor, halkigt som sjutton !

Men iaf, tränade ju Gil i paddocken igår för jag had ehoppas på att det skulle vara super underlag nu när snön smälter och det blir platt och fint, till min förvåning så var det ju inte riktigt så då det va knuckligt överallt ! så ja försökte komma på ett annat ställe vi skulle vara på idag då så, så fick bli hagen helt enkelt upptrampat och platt mark perfekt ! Dock ca det bajs precis överallt och precis där det gick att va så var såklart de värsta elefanthögarna där ^^ hahah men bara att gilla läget och köra på ändå, har man häst så är det bara att vara anpassningsbar !

Men iaf, longerade med tyglarna idag med hacket på, så krångligt att byta från repgrimma och sen till hacket ne då kör jag hellre på utan krångel ^^ Gick iaf bra, efter att vi kollat varje bajshög såklart ! haha men ja gjorde lite lång låg, gick inte så bra så ska göra lite övningar imorn så han får sträcka ut, sen blir det vila tror jag.. Men iaf det blev lite trav iaf, han är lite seg. Bäbis tar all energi från han i hagen när dom busar järnet så det blir inge över till mig :'( buhuhuhu ! hahahah.

sen slängde jag upp Cassandra så fick hon än engång träna styr övningar, och nu sitter halsstyrningen det är bara att Cassandra är lite dålig med beröm så han vet inte riktigt om han gör rätt eller fel, men det kommer det med är stolt över båda två iaf, för nu börjar ju en hel del saker att sitta :D


  

thihi

Av Victoria Johannesson - 17 januari 2011 10:37

Igår så tränade jag Gil i paddocken, eftersom snön smälter så är det ingen skare vilket gör att man kan nu återigen trän i snön ^^ Iaf tänkte jag skulle jobba honom lite i formen och träna lite i trav, han va inte alls pigg på detta så gjorde det bara enkelt för honom, sen slängde jag upp Cassandra så fick hon rida ist, inann vi åkte till stallet hade jag en litetn övning med henne om bäckenrörelser ! hur hon ska använda röven uppe på ryggen vilka hjälper hon ska använda i olika situationer sov osv. Iaf hon tyckte väl inte det va det roligaste men det är iaf nyttigt ! och hon kom in i rutninen som jag bad om så, det gick iaf bättre med svängövningen idag än vad det gjort förut eftersom hon nu lärde sig att ta ett steg i taget och inte bara flyga på honom med olika saker han ska göra när han inte förstår. Iaf Det blir ju konstigt i hans huvud också när han inte förstår så man får vara så pedagogisk som möjligt för att göra det lätt för dom båda, det gick iaf bättre och bättre och det va ju huvudsyftet med det hela, sluta när det går så bra som möjligt ! då kommer hästen ihåg det bra :)

Av Victoria Johannesson - 17 januari 2011 10:32

Yes nu har äntligen projektet dragit igång, nu har vi hoppat ett steg längre och närmre ett resultat faktiskt :) Har sågat ut alla delar till "överdelen" till själva westerbron, blev 44 bräder så ja vi vet inte riktigt om det räcker men ja vi får helt enkelt hoppas att det gör det annars får vi såga mer, på Torsdag tror jag det blir att vi jobbar lite mer, gör själva "stommen" till det hela, hoppas iaf på ett lyckat resultat och att den inte kommer väga 200 ton när den är färdig utan att vi faktiskt lyckats med det lilla ergnonimiska vi kommit på ^^ höhö, men ja man får helt enkelt hoppas !


Nu snart kommer mamma och Cassandra och plockar upp mig, Cassandra ska in till tandläkaren så får hänga på dit en stund sen blir det hem, vänta på att tiden ska gå så vi kan komma iväg till hästen :) Undrar vad jag ska hitta på idag åt lilla gil, ishalka överallt nu inte alls kul och Gil som inga skor har halkar runt som Bambi på hal is ! inte kul med andra ord, får helt enkelt hoppas att det inte är så knuckligt i paddocken helt enkelt. Ska nog leta runt lite på internet någon dag om några olika övningar man kan göra för att arbeta så mkt olika muskelgrupper som helst på han :) Speciellt ryggövningar eller övningar som stärker ryggen kanske man ska skriva ^^ hihi :) Nu drar jag mig vidare !

Av Victoria Johannesson - 15 januari 2011 11:27

Nu har jag suttit och kollat runt på lite sidor och så om olika folk som har tankar och åsikter och jag blir så inspirerad, när jag sitter och läser bara sprudlar tankar i hjärnan på mig, tänker tillbaka till gamla tider hur folk reagerade i olika situationer kring hästar, hur människans sätt att reagera på en hästs egna reaktion på vissa saker.

Det är grymt egentligen hur stor makt människan har egentligen, tack vare att hästen är så förlåtande som den är så har människan bara blivit mer och mer grym ! Vad vi använder oss av att tygla en häst i dagens hästhantering gör mig väldigt frustrerad.

direkt ur en konversation jag hade häromdagen:

- han är så himla bufflig bara möljer frammåt, han är så fokuserad på mat, det funkar inte ens med kedjegrimskaft...

Detta vad säger det er? är kedjegrimskaftet lösningen på situationen, är det den bästa utvalda ide som denna ägare kunde komma på? om jag använder mig av kedja och rycker allt vad jag kan när han bara möljer frammåt så får jag ett resultat av att han går snällt och tillags bredvid mig? Varför har människan så svårt att gå en längre väg ? Att tänka på vad som orsakar problemet? ta till alla möjliga hjälpmedel som bara funkar en tid tills hästen kommer på ett sätt att motverka detta hjälpmedel och komma undan obehaget.. det kan vara som hjälptyglar, bett, sadel, spö, mat, ridsätt, en viss ridväg, ett hinder i princip vad som helst, Du som ägare har kommit på olika saker som du tvingar din häst till att göra och förhoppningsvis vill att den ska göra exakt det du sagt till den.  Har du någonsin tänk över om hästen tycker om det du ber den om att göra i sin vardag? Har hästen blivit bättre eller värre på vissa saker sen du köpte den ? det finns hundra miljoner saker du gör dagligen i stallet som också måste vara på hästens villkor inte bara på dig som ägare ! Vill den hoppa idag, den kanske har en nerv i kläm i ryggen så den inte riktigt kan prestera det som ägaren vill att den ska göra, då tänker du över som ryttare vad det var som va fel. du kanske ska köpa nya sporrar för den va så trög frammåt, gick inte igenom i hela sidan på volten eller tvärade inte nog bra i skänkelvikningen. Många saker som spelar roll när vi ska använda oss av hästen, rida ett vanligt pass kan se hur olika ut som helst från dag till dag, även hästen kan ha blåmärke, nerver i kläm, träningsverk, ont i huvet. Så det är många saker som faktiskt kan påverka erat ridpass inte att hästen är dum och dålig och inte gör som du säger till den att göra. det gäller bara att hästen får vara med att planera och utföra saker, den kanske inte kan prestera så högt som du vill för att den helt enkelt inte kan tillräckligt bra, Ist för att sälja hästen som att den är oduglig kanske du ska ta tag i de problem som ni har och bekämpa dom successivt för det föds ingen elit dressyr mästare när den är föl, ingen riktig hopptalang, alla hästar föds lika vissa har anlag för olika saker. olika raser kan utföra olika saker men en sak har varenda häst gemensamt och det är beteende, ingen häst är olik den andra i beteendet. så det är det första man ska tänka på, vad gör MIN häst i vissa situationer ? Är den rädd, arg, lat, trött, nervig, klängig, snäll? Vad är det som gör att den har reagerat på ett visst vis, varför vill den inte hoppa detta hinder, varför kan den inte gå på en rund och fin volt jag gör ju som instruktören säger, den vill bara inte. Varför kan jag inte hoppa upp på höger sida ? Varför kan jag inte ha spö? Varför går hästen halvt uppe på mig nere på marken? Det finns verkligen miljoner saker som spelar roll och du som ägare måste tänka igenom vad är det jag och min häst vill uppnå inte du som ryttare, vad kan jag göra för att min häst gör mig glad, vad kan jag göra för att den ska vara tillags ? Så ut och bekämpa allt i eran väg, det finns inget som stoppar dig och din häst fantasier bara du kan komma på en lösning till allt så kan du göra vad som helst för en häst är vad du gör den till !


  


Av Victoria Johannesson - 15 januari 2011 11:18

Igår satt jag och Emma och planerade dagen, skulle ju köra fölkrace bil på isen idag i Torsby men så ringer hon på kvällen och säger att när dom plogat isen med traktorn så hade det kommit upp vatten så dom vågade inte riskera något, visst traktorn åkte ju där på men man vet ju aldrig ! Och jag som är väldigt rädd för isen sa direkt aa nej men bra någon annan gång då ! hahah, nej men läskigt är det ju som tusan med isen ju, förstår inte dom som åker längdskridskor dom åker ju på isen i princip när den går i sönder under dom ^^ hahah ne isen är farlig och kommer alltid att vara, tänk dom som kör istrav vettu jag skulle hällre dö än att göra något dylikt ! ;o


Men iaf, åkte till hästarna imorse, det börjar bli lite lite hästar nu tkr jag 3 st det är i det minsta lagret, det skulle vara väldigt kul om man kunde göra lösdrift utav det :) men ja mina tankar och det är ju faktiskt inte min byggnad ^^ hahah men iaf, gick ju jätte snabbt, eller aa Edla va lite dryg på att äta och Gil och Bäbis va jätte hungriga, eller ska jag säga Bill och Bull ? haha kom på ett nytt smeknamn till pojkarna imorse tack vare att Cassandra sa fel till Gil och sa Bill ;') hahah, sen hamnade jag konsitgt nog här men idag känns det som att jag bara vill sitta framför datorn och bara kolla runt på massor som har starka åsikter om ridning och hantering av hästar, känns som det verkligen är en sådan dag att jag skulle skriva en hel bok om mina egna tankar just nu ! Får se vad jag hittar på med Gil idag, en sak vet jag iaf att jag vill ha en hästtranport så jag kan komma iväg till ridhuset iaf 1 gång innan jag slutar på skolan ^^

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards