victoriajohannesson

Direktlänk till inlägg 26 februari 2011

dagens sysslor !

Av Victoria Johannesson - 26 februari 2011 19:56

som sagt åkte ju till stallet sist jag skrev, och där gjorde vi iordning alla saker till Gil och så, sen tog vi in honom och borstade och så, sen tog jag äntligen ut honom i paddocken för första gången på två hela veckor ! det kändes underbart, han var taggad till toppen, men körde bara lite longering, varvbyten och lite stegra. han har ju som sagt va lite svårt för vänster varv så han blir gärna utåtställd och går emot mig med bogen och håller sig på en liten volt nära mig. Så sa jag till honom att gå längre ut med hjäp av kommando som jag har till det. Han gick ut en bit sen vände han upp mot mig och "försökte mota bort mig" så höjde jag bara rösten och råkade toutcha till han med sticken på halsen, och upp flyger hans huvud och nästan kastar sig bakåt, snacka känslig häst säger jag bara ! tänk om man hade "slagit" till honom lite lätt när han gjort "fel" varje gång man sagt till honom, som en del gör vid tillfällen då hästen inte förstår vad man ber om och gör "fel" enligt vår syn. Tänk om jag skulle hålla på och göra det, han skulle ju inte våga gå bredvid mig ens, han skulle gå runt och vara rädd hela tiden, ne stackars de hästar som får snärten på mulen när de gör "fel" eller piskrappet, eller sporren rätt i sidan, eller ett hårt ryck i munnen när det inte stannar. Eller lite såga när inte hästen kröker tillräckligt bra på nacken när den går i form. Eller ett ryck i kedjegrimskaftet när den inte går som den ska.. Ne för mycket saker som ligger fel hos människan än hos hästen, den försöker ju bara göra det den blir tillsagd att göra, och tro det eller ej men saker kan misstolkas av hästen också... Den är inte Guds bästa skapelse, den kan också tolka fel, eller människan kan också göra fel som att inte vara tillräckligt tydlig i kroppsspråk osv.. Så ja tänka efter lite innan man handlar skulle jag vilja komma fram till och hoppas att man gör det också. För som sagt va skulle jag snärta till Gil någon gång då skulle han inta våga ha sitt eget skinn kvar.. Så tänkt på det alla hästar är inte super duper starka psykiskt eller fysiskt...


Men iaf, sen gick vi ut och gick lite med honom bara för att han skulle få sträcka på benen ordentligt, gjorde även lite sidepass på vägen, han krullar ihop hela kroppen vid det och förstår inte riktigt vad jag menar men vi jobbar oss frammåt, och en dag ska det sitta om det så ska ta 15 år tills dess :) men iaf, han tyckte det va så himla roligt att promenera så vi sprang iväg i trav, sen bad jag om galopp så galopperade han så flitigt bredvid min sida så, och han tyckte det var super kul. Det tyckte dock inte jag för jag blev helt slut. Puh dålig kondis men jag fortsatte för hans skull :) och vi gjorde det flera gånger :D som sagt va rolig dag och en mycket bra början på en träningsvecka :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria Johannesson - 20 mars 2012 23:38


nu är nya bilder pågång :)   Erika var nämligen med och fota när jag red i paddocken idag :) Hade den akademiska sadeln, och för de som inte vet så köpte jag ett stångbett på hööks för några veckor sedan, ett western i svart. ett rakt med hög t...

Av Victoria Johannesson - 18 mars 2012 11:33

Ska bege mig iväg till stallet nu, ska harva paddocken för första gången i år och det är bara Mars ! kan ni fatta vilket underbart väder vi har :) Åh blir ju aldeles lycklig ju !   Igår tog jag bort massor med gammalt hö utanför stallet, städade ...

Av Victoria Johannesson - 17 mars 2012 15:27

Ska snart åka iväg till stallet tänkte jag och "vårstäda" lite grann, tänkte ta bort massa gammalt hö och sen ska jag se om jag inte kan harva paddocken, hoppas den har torkat upp ordentligt ! Men innan ska jag dammsuga hela huset, lortiga hundar ! ...

Av Victoria Johannesson - 14 mars 2012 22:54

Ny omröstning ---->

Av Victoria Johannesson - 14 mars 2012 22:28

Som sagt i söndags var vi ute på långrunda med Gil, så fick han vila måndag med lite massage time :) Så igår tänkte jag att han skulle få hoppa för första gången på väldigt länge, tänkte mig ett litet kryss på volt när jag longerade honom, Minst sagt...

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards