victoriajohannesson

Alla inlägg den 2 april 2011

Av Victoria Johannesson - 2 april 2011 11:56

dagens grisproducenter garanteras att få lägga ner sina anläggningar för att sveriges befolkning inte längre köper sverigeproducerat griskött utan importerar ifrån Tyskland.. vi pratar om djurplågeri osv inom djurvärlden så kan ni tänka er vad Tysklandsgrisar går igenom inte är det samma krav som vi i sverige har iaf ! deras suggor står fixerade och får knappt någon halm, deras smågriar avvänjs redan vid 4 veckor ålder. och detta är vi med och stödjer, det som har varit så himla mycket prat om här i Sverige om grisbönderna nu som många gårdar har fått stängt för att sveriges djurskyddslag anser att de inte följer kraven, kastrering utan bedövning, slaktsvin som står packade som sillar, de har för liten yta att röra sig på osv osv. Men jag kan säga er att Sveriges lag för grisar är bra mycket bättre än vad Tyskland grisar går igenom. fixerade suggor, avvänjning vid ca 3-4 veckors ålder, ja ni hör en ganska radikal skillnad mot vad sveriges grisar har det som avvänjs vid 5 veckor har daglig tillgång till halm, har betonggolv + en liten del spalt medans grisarna utomlands har helspalt.. och vi är med och stödjer detta när vi är ett land som är emot djurplågeri, och om inte jag läser eller hör rätt så är griarnas liv utomlands inte så himla naturligt mot vad det borde vara.. vi pratar om att vi ska källsortera maten vi äter, sprayflakan ska slängas i den tunnan medans batterier ska slängas i den tunnan. allt vi konsumerar ska slängas på ett visst vis för att vi ska få ha kvar våran jord, vi ska köra bilen på ett miljövänligt sätt, använda bränsle för att minska utsläppen ja ni hör det är många saker vi kan punkta på denna listan som har med miljön att göra och som vi ska tänka på i våran varda..


men vad är det vi gör nu då? imorterar kött från ett annat land för att vårat kött är lite dyrare? vi står här i sverige och har bönder som dagligen går upp och sköter sina gårdar bara för att vi konsumenter ska få mat på tallriken och vad gör vi inte betalar vi ett högre pris vi skiter i sverigesbönder och importerar istället. hur miljövänligt låter det ?? det har redan stängts många gårdar pga av att vi köper in kött från tyskland, om 15 måndare kommer det inte finnas en enda grisbonde kvar i sverige om vi inte börjar köpa svenskt griskött. 15 månader, det är 1 år och 3 månader kvar så den 3 juli år 2012 kommer vi inte ha någon grisbonde kvar.. känns väl sådär det väl ? det innebär ju inte bara att vi inte kommer ha något griskött kvar, det är ju mer saker bonden producerar som vi stoppar i oss. allt vi stoppar i munnen har något samband med bonden om det så är råg, vete potatis ja allt som går att odla.. så vi kanske ska börja täntka på vad det riktiga miljöproblemet är ? att om 2 år ska vi köpa in allt som ska ätas från andra länder för att Sveriga inte ville beta dom där 10kronorna mer per kilo griskött bara för att vi är så jävla snåla ? hur kommer det då se ut för våran jord om 100 år när vi tänker tillbaka hur vi egentligen skulle ha gjort ? vi är så bra på att handla men inte så bra på att tänka innan vi gör det.. sen i efterhand försöker vi komma tillbaka till ruta ett men det går inte för att vi inte gjorde något åt saken med en gång !



 

 

så vi kanske ska ta hand om denna planeten på ett riktigt sätt istället och se till varje lands miljötänk.. för om alla hjälps åt kan vi göra något !

Av Victoria Johannesson - 2 april 2011 11:45

idag kan jag säga er mina vänner att jag är väldigt trött ! sov faktiskt till hela tio idag, brukar ju annars vakna vid typ sju tiden på helgen ? hah men ja idag va det första gången jag vaknat tio på jag vet inte hur länge :) men ja det va väldigt skönt iaf vill jag lova, igår så hade jag grymt ont i kroppen, mina hälar va helt platta av att jag gått så himla mycket denna veckan ! det tar på en verkligen att jobba i svinhuset.. det bästa är väl att man sover gött om natta (Y)


känner att jag lovat er nya bilder hur länge som helst och idag ska jag nog faktiskt sätta mig med det. ska även ta lite nya bilder, för ska löshoppa Gil och samt longera honom på volt med hinder på så han verkligen får jobba med ryggen.. va väldigt länge sen vi körde ett seriöst pass. har varit mest latjolajban hela vintern känner jag.. vi har inte riktigt gått vidare med något. men ja både han och jag har väl varit rätt trötta på vädret som varit :) han har iaf vilat sen i tisdags tror jag det blir, så igår hade han stöllryck på mig, tog in honom i boxen och skulle bara borsta av honom. fast ja innan hade jag tränat lite med att spola benen för det är väldigt farligt det, men iaf gjorde bara en liten stund. sen skulle jag borsta honom i boxen för han skulle ju ändå vila så.. iaf han va helt tokig. han ville verkligen ut och träna, vägrade äta höet höll på och försökte busa med mig i boxen så ja vi busade väl i boxen då och det uppskattades kan jag lova han gjorde till och med en stegra i boxen så busig och träningssugen va han så lite dum kände jag mig som inte tog hans intiativ till att träna igår, men jag var helt enkelt för mör i kroppen jag kunde ju faktiskt knappt röra mig kändes det som, men iaf hoppas på att han har lika kämpar lust idag som igår iaf eftersom han ska få hoppa idag :)


 

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards