victoriajohannesson

Alla inlägg under april 2011

Av Victoria Johannesson - 23 april 2011 18:34

idag har det varit en mycket underbar dag, sommaren har nu åkt några hållplatser från ordinarie perrong :) höhöhö (Y)


nej men åtta ringde klockan och då var det bara att kliva upp, äta frukost och åka iväg till stallet, väl där så fixade vi hagen spärrade av där all äcklig lera är, så det verkligen får chans till att torka upp, men ja så vi fixade ny öppning på hagen längre upp, osv där det var torrt då förståss :) sen så tog vi ut Gil så gjorde vi iordning för årets första dusch !


Han va jätte duktig först när jag bara skulle blöta honom, dock var det väldigt läskigt uppe på halsen men han gjorde ett bra jobb iaf, för att vara andra gången vi bara spolar honom, men sen så blev det schamponering över hela honom, svampade och verkligen skrubbade, sen så drog jag bort allt skum och skit med en skrapa. och sen så sköljde jag av honom, men då var det genast mycket farligare, så vi drog några rejs där på stallplan.. Men tillslut tog det knäcken på honom och han insåg att han faktiskt inte kom undan, så då stog han still sen så jag fick spola av honom ordentligt :) Så duktig va han faktiskt lill pojken :)


sen så flätade jag bara snabbt manen och så släppte vi ut honom i hagen sen, Tror ni han rullade sig då ? NEj ! hahaha, han stog där och njöt och tuggade på sitt hö :)

sen var det snabbt hem, där väntade mamma, pappa, mona, signe och farmor på oss så då drog vi oss ut till arnäs udde för att äta lite påskmat :) det va helt underbart, och gott var det också, farmor hade gjort världens goaste frestelse och sen en god chokladkaka med massa bär till som efterrätt. MMMMHH ! sen när vi varit där en stund så åkte vi hemöver, direkt åkte jag och Cassandra till stallet, skulle ju göra iordning boxen och så till Gil som vi inte hann på morron, men iaf, Tror ni han hade rullat sig ? hahha nej det hade han inte... Söt han är då :)


men iaf, vi mockade bort massor av gammalt hö i hagen och i paddocken, sen så satte vi upp en grej som man kan hänga vattenslangen på, blev super fint då da :)

Gil gillar förövrigt müslin väldigt mycket och jag tror hans mage svarade väldigt bra på det fodret, inge lösbajs ännu iaf ! fast ja jag ger ju b-vit så det kan ju också vara en orsak, men det brukar alltid komma lite men icke, jaja sluttjatat om det nu han gillade det iaf så får vi väl se hur hans muskler och så svarar på det i framtiden :)


nu ska jag gå in och glo på tve tror jag och ta mig en chokladbit :)


Av Victoria Johannesson - 22 april 2011 16:08

känns nu i luften att det är inte länge kvar tills det är sommar och man kan gå i gräset barfota och strosa, Äta glass, eller ta en cider på en uteservering på kusten :) Visst låter det lockande ? En aning ! det vi kan säga just nu att vintern är så över och just nu känns det förjävla skönt :)


idag har jag faktiskt städat ännu en sak, altanen faktiskt och utemöblerna där, för idag inviger vi det med att grilla och sitta ute i solen :D och senare ska vi åka och ta in hästarna.. vi cyklade till stallet odag faktiskt, och det va riktigt härligt får jag nog lov att säga.. vi gjorde bara iordning alla saker till honom, fyllde vatten i hagen och så. Sen så hade vi tagit med oss kakor och påskmust så gick vi och sätte oss i hagen och "fika" vi där. Gil blev helt stöllig i kakorna ^^ haha och lille Zeb va bara nyfiken och skulle stoppa precis allt i munnen, sen så borstade vi dom båda så blev dom så fina så :)


imorgon ska vi "lovstäda" Gil hahaahahha, nej men imorgon blir det årets första heldusch + schamponering blir intressant att se hur han orkar med att bli duschad länge denna gången, har ju bara testat att spola av hela honom 1 gång innan och det gick ju fort nu ska man ju, blöta hela han, man och svans hela rubbet med andra ord, sen stå och schamponera, sen skölja av som tar skapligt lång tid, tur är det väl att han inte har så hisekligt mycke hår ^^ haha och sen bara lite balsam i svansen :) men tja det tar ju tid det gör det ju och vi får se hur han reagerar på det :)


men tror nog det ska gå bra ! köpte även nytt foder till honom igår som vi ska blanda med det vanliga vi har, fick bli Müsli faktiskt, får väl se hur han svarar på det fodret, har ökat mängden till honom lite nu eftersom jag tränar lite mer än vad jag brukar sen så rider ju även Cassandra på honom och snart ska vi börja med lite grunder och så, lite flyttövningar och så, och då krävs det ganksa mycket av honom kanske inte så mycket fysiskt men psykiskt.. Men ja vi får se med andra ord hur han svarar på det fodret, ska ju fortfarande ge honom det "vanliga" så att säga :)


men ja nu ska jag gå ut i solen igen för det är ett måste nu när den kikar fram så flitigt, ska iaf till arnäs udde imorgon och äta påskmat, ska bli riktigt gött faktiskt :)


 

Bild i repris 

Av Victoria Johannesson - 21 april 2011 13:40

har nu chekat av lite på min att-göra-lista som känns ganska skönt faktiskt ! (Y)


x städat kylskåpet som va grymt lortigt -.-

x tagit in tvätten

x plockat ur diskmaskinen

x plockat in i diskmaskinen


sen har jag faktiskt inte hunnit med något mer, för kyskåpet tog väldigt lång tid, för va ganksa lortigt faktiskt ;O Usch !

sen tänkte jag precis att jag skulle sätta på mig kläder och slänga min på cykeln till stallet, men så ringer Cherie och undrar vem det är som har uttag idag, då har hästarna stått inne i boxen till ett :O Stackare... Så jag åker dit mycket senare än vad planerat eftersom Gil vill vara ute i hagen så... Tur säger jag bara att dom va ute extra länge igår till typ elva på kvällen så lite utjämnat blev det men ändå, med tom mage har dom stått och oroat sig över att inte få mat i magen.. så ja jag åker och grejjar med Gil sen i eftermiddag så han får vara ute lite innan och käka hö.. så får vi se om jag tränar med honom :)


väntar iaf på pappa nu så ska vi åka och handla sen blir det att gå ut och gå med grannens hund !

Av Victoria Johannesson - 21 april 2011 10:41

yes ganska mycket som ska göras idag och jag känner att jag ligger efter i tidsplaneringen.. Hm hur ska mna lösa det, spola tillbaka tiden.. Eller så kan man ha struntat att grejja med datorn, det är verkligen en drog -.- hahah


men ja så vad ska göras idag då jo det ska jag allt lista upp..

- städa kylskåpet, ser ut som f*n..

- cykla till Gil

- träna och ta hand om honom

- Kanske åka med och handla food

- gå ut och gå med grannens hund

- ta in tvätt

- plocka ur diskmaskin

- plocka in i diskmaskin

- försöka att plugga men det vet jag att jag inte kommer så.. haha (Y)


sen var det nog inget mer, men största tidsboven är ju Gil och framför allt nu när jag ska cykla till honom då, fast ja det kanske tar en kvart men åndå, hem och dit det är ju en halvtimme det. Sen så kanske det tar 1-2 timmar i stallet också ;P Ja vi får se hur dagen faller på plats vem vet?


Men nu får jag börja för att jag ska få något gjort, See ya later !

Av Victoria Johannesson - 20 april 2011 20:40

har varit i stallet minst sagt jätte mycket idag faktiskt.. Gil fick sina fossingar spolade, och det går lika bra varje gång som gör att jag får ett leende på läpparna varje gång :) sen borstade jag honom så fin så, sen fick han sina ben lindade, för kände att han ville bli extra fin idag faktiskt :) så lika fokuserad som han varit varje dag nu gick vi glatt ut i paddocken och började lite löst vid tunnorna som jag sedan tänkt skicka slalom mellan.. Han hade en jätte fin och possitiv inställning till det hela så vi gjorde övningen som den ska göras idag faktiskt, hade honom fast satt i ledrepet sen så visade jag honom bara hur han skulle gå så gjorde han det så fint så :)


sen tränade vi lite med bron, och idag stog han faktiskt med hoven emot och försökte att ställa upp den men han vågar inte riktigt ännu, men det kommer det med :) sen så tränade vi lite på han han ska stå still med sidan mot bron så man tillslut kan hoppa upp på honom, gick också jätte bra tillslut kunde jag bara säga "ett steg fram" så gick han frammåt och sen stannade :) göbben min :) hahaha


sen gjorde vi även lite löslongering bara för att han skulle få röra lite på sig också, och idag tränade vi även på lite galoppfattningar, och jises vilken dålig kondis jag har :O Eftersom jag var tvungen att "jaga" honom till att fatta galopp så att han ska förstå mitt kommando senare genom att jag gör galopp fattning med mina ben eller vad man ska säga, så ja tillslut gick det jätte bra, dock kan man ju inte göra för mycket heller eftersom man riskerar att missa den enda chansen till att sluta övningen när det går bra.. så man får helt enkelt gå försiktigt fram och hela tiden öka kraven eller vad man säger för att man ska lyckas komma frammåt.. För börjar man på stor steg är det svårt att hålla kvar samma prestation hela vägen därför är det bra att börja smått och gå sakta men säkert upp för trappan genom livet :) som jag och Gil gör ;)


haha sen så brukar jag nu för tiden bara öppna paddocken så går Gil in i stallet själv, egentligen är det ju tänkt att han ska stanna och vänta på mig men han har inte riktigt förstått det än så ja han får väl göra så ett tag nu iaf, han vet att han alltid ska få mat efter vi har tränat så han går raka vägen in till boxen, men det roliga var att Frida stog inne i stallet så kom det plötsligt en lös häst in i stallet som gick raka vägen till sin box ^^ hahahah lite smått kul faktiskt :) hahha


 

repris bild 

Av Victoria Johannesson - 20 april 2011 12:07

gäässp.. Har varit i stallet nu på morron och tagit ut hästarna, härligt att det blev fint väder än en gång.. Gud han är glad nu kanske ?? haha inga som har syndat för mycket inte förutom gadaffi nu då eller vad han heter som borde bombas eller vad säger ni ? bara förstör allt... haha


men jaja nog om jädra religioner, som inte intresserar mig överhuvudtaget ändå.. men jaja tog ju som sagt va ut hästarna, sen gjorde jag iordning allt till Gil nu på morron, fyllde lite vatten hagarna och så.. Sen så dök de "nya" upp som kom med sina hästar igår kväll.. men iaf så kollade när dom red nu på morgonen, den ena har jag känt sen jag var liten så.. sen så kom mamma och hästade mig och så hamnade jag här.. med andra ord har jag varit i stallet ganska länge nu på mörakvisten. ska iaf tillbaka senare och träna Gil, får se om hans humör är på topp idag igen :) blir nog lite repition isf från gårdagen så går vi in lite mer på att träna med tunnorna, kanske drar fram transporten också..


men just nu ska jag damsuga sen ska jag nog sopa i mig ett glas Obóy för är så himla godissugen och just när man är det så finns det ju absolut inte en endaste kaksmula hemma ens... jaja jag överlever tror jag nog :)

Av Victoria Johannesson - 19 april 2011 21:05

sista jag skrev var att jag skulle dra mig till stallet, först var jag inne på att cykla dit men när jag klev ut så blåste det för mycket för det så sket i det, men hade faktiskt önskat att jag gjort det för senare på kvällen var det jätte fint :D


fick se när jag kom att Gil låg ner än en gång och då tänkte jag genast nu jäklar ska jag klara det så in sprang jag slängde på mig stövlar och tänkte nu ska jag vara lite listig.. gå en jäkla omväg bara för att han inte skulle upptäcka mig, men så fort jag klev utanför stallet så slängde han ett öga på mig... hahah ja det va det det tänkte jag men jag ville ändå prova, men han hade ögonen på mig hela vägen som att vart ska du mamma ? haha så ja när jag började närma mig hagen som jag skulle gå igenom reste han sig upp och ställde sig vid staketet och verkligen kollade på mig varenda steg jag tog.. haha gullfju :) men ja det va än en gång värt ett försök snart så ska han ligga ner !!! men iaf då tänkte jag att jag lika gärna kan busa med honom i hagen eftersom jag ändå är här, så vi härjade runt en massa, gjorde lite stegra och så och Zeb fattade ingenting :) haha, så himla söt är han ! men iaf sen när jag skulle gå upp till stallet och mocka så ville Gil verkligen med mig så kände mig lite taskig faktiskt som inte tog med honom upp med en gång.. men tja ville ju vara färdig med all mat och så innan han kom in så, han överlevde iaf !


gjorde som sagt iordning allt uppe i stallet och så först, sen tog jag in honom, spolade benen aldeles själv och han stog helt stilla. Underbara pojk <3 annars brukar han gå runt och grejja men inte idag :)

sen så vandrade vi ut i paddocken efter att jag borstat bort all oändlig lera.. hade iaf ställt ut dom blåa tunnorna bredvid bron som jag tänkte jag skulle skicka honom slalom emellan medans jag stog uppe på bron.. men dom va lite för läskiga för att jag skulle pressa honom så hårt till det. så vi övade bara en massa på att gå igenom från olika håll och så.. och efter ett tag gjorde han så fina vägar själv så :) detta tyckte han va extremt jobbigt så han slemmade jätte mycket ur munnen en gång så kom det en liten dreggelbit som flög ner till marken så prydligt så :) hahah jobbigt sa han ! sen när jag kände att det räckte med det så gjorde vi lite löslongering och varvbyten, detta gjorde han jätte bra idag så nöjd över honom så :D


det jag tycker är helt otroligt är hur han har orkat hålla på i så många dagar i sträck som vi gjort nu, än vad vi brukar göra.. Brukar hålla igång iaf 5 dagar i sträck sen får han vila 3.. men ibland märks det på honom att han är trött redan efter kanske 3 dagar.. men nu tror jag vi har hållt igång iaf 5-6 dagar och han är inte trött än :O helt otroligt, och han har fortfarande samma glöd varje dag som han haft nu i 4 dagar. helt otroligt, ändå har cassandra ridit på honom och krävt lite mera av honom nu det senaste, märks att han blivit mycket starkare och mer mogen än vad han var för inte alls länge sen :) att denna lilla pojk har blivit så stor och mogen på så kort tid :D 

Av Victoria Johannesson - 19 april 2011 13:15

ska snart bege mig till stallet, men måste fixa lite till mamma först innan jag beger mig av.. har varit riktigt latig idag, bara luggit framför tven sen lite efter nio :O Herregud det är pinsamt nästan.. hahah :D men tja lite lat får man vara ibland så.. måste nog äta lite också innan jag åker för min mage kurrar :)


men iaf har suttit och tittat runt på massor av videos från andra som tränat natural horsemanship om man nu ska kalla det men tja, och blir så himla inspirerad så jag vill bara kasta mig iväg till stallet och göra massor av saker med Gil, men tja vi får väl se vad jag hittar på tror jag ska dra ut tunnorana i paddocken så jag kan skicka honom lite slalom, sen ska vi nog kanske hoppa lite över ett kryss och sen kanske vi fokuserar lite på galopp fattningar.. men detta kan man alltid ta med en klackspark för man ska alltid se till vilket humör och vad hästen känner för så det hela kanske inte blir något träningspass utan det kanske bara blir en långpromenad i skogen, vem vet inte jag.. man kan bara ha en plan sen måste man anpassa sig efter vad hästen känner för och utspeglar för energi :)

Sök i bloggen

Presentation


Hej jag som driver denna blogg heter Victoria, och mitt liv ägnas mest åt min häst Gil :) jag är mer mot det naturligare sättet att hantera och hålla en häst så har ni funderingar tveka inte att fråga ;)

Omröstning

vilken årstid ?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Tiden

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Bloggvärde

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards